کد مطلب: 656
تاریخ درج مطلب: دوشنبه ۲۱ تیر ۱۳۸۹
جرعه ای از دریا جلد اول| مقالات آیت الله شبیری زنجانی
جرعه ای از دریا مقالات و حواشی فقیه محقق حضرت آیه الله حاج سید موسی شبیری زنجانی است که موسسه کتابشناسی شیعه آن را به تازگی منتشر کرده و علاوه بر مقالات و حواشی ایشان بخشی نیز با عنوان طریقیات (علمای معاصر از زبان حضرت ایشان) در این کتاب آمده است.

 

مؤسسۀ کتابشناسی شیعه در کنار اجراى دو طرح كلان وعظيم تألیف دانشنامه آثار شيعه به فارسى (تاريخ التراث الشيعي به عربى) و بزرگان شيعه به فارسى، (أعلام الشيعة به عربى) تأليف، تدوين، تحقيق و نشر آثار سودمند ديگرى را ـ كه هدف مهم مؤسسه كتابشناسى يعنى معرفى آثار و مآثر شيعه را تأمين
مى‏كند ـ در دستور كار خود دارد. نخستين اثر منشور آن، حاصل بنان و بيان فقيه محقق، اصولى نكته سنج و دقيق النظر و رجالى برجسته و خبره كامل تراجم و كتاب‏شناسى مرجع عالى‏قدر تقليد حضرت آية الله آقاى حاج سيد موسى شبيرى زنجانى (دامت بركاته الوافرة) است.
معظم له آثار و تحقيقات بسيارى در رشته‏هاى مختلف علوم اسلامى دارند، ولى درخصوص چاپ آنها بسيار محتاط و سخت‏گيرند و به راحتى راضى به نشر آنها نمى‏شوند. از اين رو، پيش از آماده شدن اين اثر، از بيم مخالفت معظم له با نشر آن، به ايشان اطلاع داده نشد و پس از صفحه آرايى از آن مطلّع شدند، تا در برابر عمل انجام شده قرار بگيرند و به دليل زحماتى كه براى آن كشيده شده، با انتشار آن مخالفت نورزند؛ ايشان نيز با بزرگوارى با نشر آن موافقت كردند.
اثر حاضر در سه فصل (آثار فارسى، آثار عربى و طريقيّات) تنظيم شده است:
فصل اول، چهارده اثر فارسى از معظم له شامل مقالات، مصاحبات و تعليقات ايشان است.
فصل دوم، شامل هشت اثر عربى است كه بيشتر آن، تعليقات معظم له بر كتب ديگران است.
فصل پايانى كتاب (طريقيات)است.
شایان ذکر است که شش مقاله از فصل اول و بيشتر فصل دوم، و تمام فصل سوم براى نخست بار در اين كتاب منتشر مى‏شود و نشانى آنچه قبلاً منتشر شده كه احياناً با تجديد نظر و تكميل، در اينجا مجال نشر يافته است، در پاورقىِ نخستينْ صفحه هر مقاله ياد شده است.


فصل اول: آثـار فارسى
چينش مقالات و مصاحبات به ترتيب تاريخ تأليف و نشر است كه نخستين آن يعنى «مؤلف تبصرة العوام» حدود پنجاه سال پيش به سال 1338 ش/ 1379 ق منتشر شده است.
گفتنى است كه شش مقاله از فصل اول برای نخستین بار منتشر می شود.

1. مؤلف تبصرة العوام، مؤلف ضمن بررسی تبصرة العوام و بر شمردن اشتباهات مؤلف آن، زمان تأليف تبصرة العوام را مشخص کرده و اثبات کرده که برخلاف نظر مشهور که تبصره را تألیف سید مرتضی رازی می دانند نوشتۀ عالم دیگری است که حدود یک قرن و نیم یا دو قرن بعد ازولادت سید مرتضی تألیف شده است. شایان ذکر است اين مقاله حدود پنجاه سال پيش تأليف شده و اكنون پس از نشر برخى فهارس و نسخ خطى، حدس صائب مؤلّف بزرگوار قطعى و مسلّم شده است كه مؤلّف تبصرة العوام سيد مرتضى رازى نيست، بلكه ابوعبدالله محمد بن حسين رازى صاحب نزهة الكرام است، و از تأليف تبصره به سال 630 فراغت يافته است.

2. فهرست شيخ منتجب الدين؛ مؤلف در این مقاله موارد ذیل را مورد بحث قرار داده است: نظريه آقا رضى قزوينى درباره تاريخ منتجب الدين؛ گفتار علامه قزوينى و فاضل ارموى؛ موضوع فهرست شيخ منتجب الدين و فهرست شيخ طوسى؛ ترتيب فهرست شيخ منتجب الدين؛ تاريخ تأليف كتاب و تاريخ وفات شيخ محمود حمصى؛ نسب و تاريخ وفات شيخ منتجب الدين.
3. قاموس الرجال و صاحب آن. این نوشتار متن مصاحبه کیهان فرهنگی با آیت الله شبیری است و معظم له در این نوشتار بر تلاش صاحبان امر به رشد فکری دانش پژوهان تأکید کرده است.
4. ابوالعباس نجاشى و عصر وى. مؤلف در این مقاله به راه پیدا کردن خطوط الحاقی به متن فهرست نجاشی اشاره کرده و برخی موارد را مورد بحث قرار داده است.
5. چشمه‏هايى از فضايل ميرزاى بزرگ شيرازى؛ در این مقاله به مقام علمی و برخی از صفات بارز و حکایاتی در کرامت ایشان اشاره کرده است•
6. ابعاد شخصيت شيخ انصارى؛ به بعد علمی و عرفانی شیخ انصاری پرداخته شده و آثار ایشان و دوره های تألیف آن مورد اشارت قرار گرفته است.
7. خاندانى بزرگ؛ دراین مقاله به معرفی خاندان صدر پرداخته شده است.
8 . لزوم ارزيابى سندى احاديث كافى؛ بخش عمدۀ این مقاله بررسى ادله محدّث نورى بر اعتبار احاديث كافى است؛ سپس مفاد «صحيح» در سخنان قدما و متأخران مورد کاوش قرار گرفته؛ آنگاه تنی از چند راویان ضعيف در كافى ذکر شده و به منابع كافى اشاره شده است.
9. حاشيه بر مكارم الآثار ؛ این حواشی بر جلد هشتم مکارم الآثار و ناظر به متن و تعلیقات علامه روضاتی است.
10. حاشيه بر دو گفتار علامه سید محمد علی روضاتی؛ ویژگی این حواشی آن است که آنها را علامه روضاتی ملاحظه کرده و بر برخی جواب نوشته است.
11. حاشيه بر دومين دو گفتار؛ حواشی بر دومین دو گفتار علامه روضاتی است.
12. حاشيه بر احوال و آثار محقق حلّى؛ حواشی احوال و آثار محقق حلّى نوشتۀ آیة الله رضا استادی است.
13. حاشيه بر زندگانى سردار كابلى؛ حواشی بر کتاب زندگانی سردار کابلی نوشتۀ کیوان سمیعی است.
14. حاشيه بر نخبگان علم و عمل ايران نوشتۀ دکتر سید مصطفی محقق داماد .

فصل دوم: آثـار عـربى
1. سند زيارة عاشوراء؛ در این نوشتار بر سند مذکور در مصباح المتهجد صحه گذاشته است.
2. المنهج الصحيح في تحقيق الكافي؛ این نوشتار در پاسخ مصحیحین دار الحدیث نگاشته شده که شیوه درست تحقیق کافی را از حضرت ایشان جویا شده اند.
3. الحاشية على رسالة عديمة النظير فى أحوال أبى بصير؛ حواشی معظم له بر رساله ابی بصیر نوشتۀ سید مهدی خوانساری است.
4. الحاشية على إجازة السيد حسن الصدر للشيخ آقا بزرگ؛ این اجازۀ کبیره (متن و حواشی) به صورت مستقل از سوی مؤسسۀ کتابشناسی شیعه به زودی چاپ خواهد شد.
5. الحاشية على تكملة أمل الآمل.
6. الحاشية على الكرام البررة.
7. الحاشية على نقباء البشر.
8 . الحاشية على الكافي. حواشی بر کافی ابو الصلاح حلبی چاپ آیة الله رضااستادی است.

فصل سوم: طريقيات

حشر و نشر فقيه محقّق حضرت آية الله سيد موسى شبيرى زنجانى (دام ظلّه) با بزرگانى چون: آية الله بروجردى، امام خمينى، آية الله سيد صدرالدين صدر، مرحوم والدشان آية الله سيد احمد زنجانى، و نيز حضرات آيات: ميرزا احمد كفائى ، حاج شيخ عبدالحسين فقيهى ، ميرزا عبدالله مجتهدى ، و آخوند ملا على معصومى همدانى (رضوان الله عليهم اجمعين)، به علاوه علاقه وافر ايشان به علم و علم آموزى، سبب گرديده است كه مجلس درس و انس ايشان، لبريز از نكات علمى، تاريخى و لطايف اخلاقى باشد. همچنين به بركت تواضع كم نظير و مردمى بودن، تا قبل از كسالت اخير، در سه وقت نماز پياده براى اقامه نماز جماعت به حرم حضرت معصومه عليهاالسلام يا فيضيه تشريف مى‏بردند و در مسير رفت و برگشت طلاّب و فضلا پروانه وار گِردِ شمعِ وجودش حلقه مى‏زدند و از بركات علمى ايشان بهره‏مند مى‏شدند.
محتواى اين فصل کتاب، بخشى از مطالبى است كه ايشان در مسير خود براى اقامه نماز از منزل تا حرم و فيضيه و بالعكس يا در دفتر پيش از غروب برای همراهیان افاده فرموده‏اند. چون بيشتر اين مباحث در مسير منزل تا حرم يا فيضيه بيان شده، اين بخش را «طريقيات» ناميده اند.
مطالب اين فصل، درباره چهل نفر از علماست که به ترتیب تاریخ وفات مرتب شده اند:
1. شيخ حرّ عاملى قدس‏سره (م 1104)؛ مطلبی از اثبات الهداة شیخ حرعاملی درباره پیشگویی یکی از علما است.
2. سيد صدر الدين عاملى قدس‏سره (م 1263)؛ در ذیل نام این شخصیت كرامتى از سيد صدرالدين و پدر سید صدر یعنی سید صالح نقل شده آنگاه نسب سيد صالح و خاندان صدر و فرزندان سيد اسماعيل صدر معرفی شده اند.
3. شيخ خضر بن شلاّل عفكاوى نجفى قدس‏سره (م 1255)؛ مطلبی از آقا بزرگ در کرامت شیخ خضر نقل شده است.
4. شيخ حسن كاشف الغطاء قدس‏سره (م 1262)؛ به لزوم آگاهی فقها از فقه عامه اشاره شده و مطلبی از شیخ حسن کاشف الغطاء که جان کسی را که عائشه را سب کرده بود بر اساس فقه اهل سنت نجات داد.
5. شيخ انصارى قدس‏سره (م 1281)؛ به مقام معنوی شیخ اشاره شده و دو ماجرا از ملا آقا دربندی نقل شده است.
6. سيد على شوشترى قدس‏سره (م 1281)؛ به درس سید علی شوشتری اشارت رفته و نحوۀ استخارۀ حضرت ولی عصر به نقل از ایشان آمده است. معظم له شیوۀ استخاره خود را نیز در ذیل آن بیان فرموده اند.
7. آخوند ملاّ حسينقلى همدانى قدس‏سره (م 1311)؛ تشرف مرحوم آخوند به محضر حضرت ولی عصرنقل شده و دلیل شهرت فرزندان ملاحسینقلی همدانی به عبد صالحی ذکر شده است.
8 . سيد حسين كوه كمره‏اى قدس‏سره (م 1299)؛ با اینکه سید حسین کوه کمره ای درس خارج می گفته ولی وقتی می بیند که شیخ انصاری عالی تدریس می کند به حلقۀ درس شیخ انصاری می پیوندد. نیز مطلبی دربارۀ ایشان که حکایت از روح بزرگ ایشان است نقل می کند و به مناسبت اشاره ای هم به میرزا عبد الله مجتهدی می کند.
9. شيخ محمد حسين مسجد شاهى قدس‏سره (م 1308)؛ کرامتی از مرحوم مسجدشاهی نقل می کند. ایشان کتابی در تفسیر سورۀ حمد نوشته که چاپ شده است.
10. آخوند ملاّ لطف اللّه‏ مازندرانى قدس‏سره (م 1311)؛ رؤیایی نقل شده که در آن عظمت اخروی ملا لطف الله از شیخ انصاری بیشتر بوده است.
11. ميرزا محمد حسن شيرازى قدس‏سره (م 1312)؛ ایشان مُبادی آداب و از لحاظ درجۀ علمی در مقام بلندی بودند. از ایشان نقل شده که می فرموده: «به بعضيها پول مى‏دهم دستم را بگيرند، به بعضيها پول مى‏دهم پايم را نگيرند!»
12. ميرزا ابوالمعالى كلباسى اصفهانى قدس‏سره (م 1315)؛ به مناسب اینکه از معظم له سؤال می کنند که مخالفت بااستخاره را حرام می داند؟ ایشان ضمن رد این مسأله به نقل حکایاتی از میرزا ابو المعالی کلباسی پرداخته و فرموده ما اين قصه را نقل كرده و گفته بوديم كه مخالفت با استخاره، شبهه افتادن در ضرر را دارد و لذا احتياط آن است كه مخالفت نكنند.
13. سيد محمد فشاركى قدس‏سره (م 1316)؛ به مقام علمی و مناعت طبع ایشان اشاره شده است.
14. سيد مرتضى كشميرى قدس‏سره (م 1323)؛ ماجرای باز شدن در بسته با ذکر یا فاطمه از ایشان نقل شده و به مناسبت دو ماجرا از خود معظم له و یکی از برادر بزرگشان و دیگری از سید مهدی روحانی نقل شده است. سپس دعایی را که سید مرتضی کشمیری برای رفع گرفتاریها سفارش می کرده نقل کرده اند.
15. حكيم جهانگيرخان قشقايى قدس‏سره (م 1328)؛ مطالبی دربارۀ حکیم جهانگیر خان و آخوند کاشی به نقل از مرحوم نخودکی اصفهانی آمده است.
16. آخوند ملا محمد كاظم خراسانى قدس‏سره (م 1329)؛ توحيد آخوند، علاقۀ ایشان به طلاب، حكايت آخوند و ميرزا على اكبر نوقانى که خود مرحوم آخوند شخصا برای رفع حوایج ایشان اقدام می کند، حكايت حمایت ایشان از طلبۀ ضد مشروطه و اینکه ایشان به اختلاف نظر طلاب و علمای دیگر در ماجرای مشروطه احترام می گذاشت، مطايبۀ آخوند با حاج آقا رضا همدانی، حکایتی از میرزا احمد کفایی دربارۀ مرگ مادرش و جایگاه علمی وی از دیگر مطالب این بخش است. نیز حکایتی از میرزا محمد آقازاده و تسلط ایشان به کتاب کفایه به نقل از سید جواد خامنه ای (پدر مقام معظم رهبری) در این بخش آمده است.
17. آية الله شيخ محمد تقى اصفهانى معروف به آقا نجفى قدس‏سره (م 1332)؛ تبعید ایشان و مبارزه اش با بابیها و حلقۀ درسی ایشان در دوران تبعیدحکایت شده است. تسلط او بر کتب اربعه به حدی بوده که آن کتب را با سند و متن از حفظ برای شاگردانش می خوانده است. ایشان حافظه اش را نتیجۀ توسلش به حضرت سید الشهدا بیان می کرده است.
18. سيد محمد كاظم طباطبايى يزدى قدس‏سره (م 1337)؛ وجود تهافت و تناقض در بین نوشته های صاحب عروه و سرپیچی تجار بصره از دستور عزل ایشان از حکایات این قسمت است.
19. ميرزا محمد تقى شيرازى قدس‏سره (م 1338)؛ مقام علمی و تقوا و منش کریمانه ایشان در برخورد با طلبه هایی که به هر دلیل به طرفداری از جریانات سیاسی مخالف ایشان پرداخته بودند به گفتار آمده است.
20. حاج ميرزا محمد ارباب قدس‏سره (م 1341)؛ نقش ایشان در تأسیس حوزۀ قم و جلوگیری ایشان از ورد روسها به قم را می توان ذیل نام ایشان خواند.
21. آيه‏اللّه‏ ميرزا محمد حسين نائنيى قدس‏سره (م 1355)؛ نقل رؤیای صادقه ایشان از سید محمد فشارکی به سید جمال گلپایگانی و اتفاق همین رؤیا برای آقا جمال و خبر نائینی از احتضار شدیدش؛ نقل آقای نائینی از شخصی که طی الزمان داشته است.
22. آيه‏اللّه‏ حاج شيخ عبدالكريم حائرى يزدى قدس‏سره (م 1355)؛ فكر قوى و خضوع علماى قم در برابر حاج شیخ عبد الکریم حائری، ایجاد صف متشكّل در برابر فرنگى مآبان از ویژگی های حاج شیخ بر شمرده شده است. جذابيت منبر حاج شيخ و کرامتی از ایشان دربارۀ
فروكش كردن سيل با تربت امام حسين عليه‏السلام و اینکه ایشان با قرآن مجيد استخاره نمی کرد از دیگر ویژگی های حاج شیخ به شمار آمده. در پایان این قسمت به دو گروه از شاگردان حاج شیخ اشاره شده که در طرفی مرحوم امام و آقای شریعتمداری بودند و در دیگر سو حاج میرزا خلیل کمره ای و حاج میرزا باقر کمره ای که این دو بر خلاف دو نفر اولی مرعوب غرب بودند. امام و آقای شریعتمداری را رفقای آقامجتهدی معرفی کرده است.
23. آيه‏اللّه‏ سيد حسن مدرّس قدس‏سره (م 1356)؛ تولیت مدرسۀ سپهسالار و موقوفه برای طلاب درسخوان، تدریس دروس خارج فقه و اصول در اوج مبارزات، ساده زیستی و بی اعتنایی به مظاهر دنیوی، بى اعتنايى به اروپا رفته ها و شجاعت مدرس مورد را نقل کرده است.
24. شيخ مهدى حكمى قدس‏سره (م 1360)؛ کرامت ایشان در شفای عقرب زده ها را نقل کرده است. ایشان و حاج شیخ ابو القاسم کبیر از علمای موجه قم بودند؛ پسر ایشان (حکمی زاده) کتاب اسرار هزارساله را نوشت و امام کشف الاسرار را در ردّ آن تألیف کرد.
25. شيخ حسنعلى نخودكى اصفهانى قدس‏سره (م 1361)؛ دستور العملى از ایشان براى سامان دادن به زندگى نقل شده که به مرحوم سید احمد زنجانی و امام داده است.
26. سيد حسين حائرى كرمانشاهى قدس‏سره (م حدود 1364)؛ دستورالعملی از سید محمد فشارکی به آسید حسین، ماجرای تشرف آسید حسین به خدمت حضرت ولیعصر(عج)، اجازۀ اجتهاد سید علی شاه باغ برادر سید حسین از مطالب این بخش است.
27. آيه‏اللّه‏ سيد ابوالحسن اصفهانى قدس‏سره (م 1365)؛ مفهوم اجتهاد از نظر آیة الله آسید ابو الحسن اصفهانی بیان شده است.
28. آيه‏اللّه‏ شيخ على اكبر نهاوندى قدس‏سره (م 1369)؛ وقف کارخانه ای در نهاوند، تعظیم ایشان آیة الله بروجردی را در مشهد، ارزش کتاب عبقری الحسان و ماده تاریخ وفات آقای نهاوندی مورد بحث قرار گرفته است. آقای نهاوندی به قدس و تقوا معروف و شخص اول مشهد از نظر وجهه مردمی وتقوا بوده است.
29. سيد محسن امين عاملى قدس‏سره (م 1371)؛ عشق شدید ایشان به کتاب، حضور ایشان در قم، فتوای ایشان در حرمت قمه زنی و لعن شیعیان عراق بر ایشان، وعوض شدن جوّ و استقبال عجیب عراقی ها از ایشان از نکات این بخش است.
30. آيه‏اللّه‏ سيد محمد تقى خوانسارى قدس‏سره (م 1371)؛ چگونگى نماز باران ایشان و دغدغه های برخی از علما از اینکه اگر نماز خوانده شود وباران نیاید و تاریخ دقیق وفات آقای خوانساری نقل شده است.
31. آيه‏اللّه‏ سيد صدر الدين صدر قدس‏سره (م 1373)؛ آقای صدر حلال مشکلات طلبه ها بوده و کتابی باعنوان لواء الحمد دارد. در اینجا عنایت حضرت معصومه به ایشان نقل شده است. در خلال بحث به نگاه آسید ابوالحسن اصفهانی به حوزۀ نجف و قم مورد بحث قرار گرفته است.
32. علاّمه سيد عبدالحسين شرف الدين قدس‏سره (م 1377)؛ آقای صدر می گفته که ایشان اخلاق انبیا را داشت. معظم له به اجازۀ روایی خود از علامه شرف الدین خبر داده است. بیان رؤیای آقای بروجردی و چاپ المراجعات در ضمن بحث آمده است. مناظرات المراجعات واقعی است. معظم له به نقدهایی که بر المراجعات داشته اشاره کرده و دو مورد از آنها را نقل کرده است.
33. ميرزا محمد على اردوبادى قدس‏سره (م 1380)؛ ویژگیهای اخلاقی ایشان ذکر شده است. ایشان خانه نداشته، و چون خواسته بودند که از سهم امام برایش خانه ای بخرند قبول نکرده بود. به خاطر همین سخت گیریها هم مرجعیتش نگرفته است.
34. آيه‏اللّه‏ حاج آقا حسين بروجردى قدس‏سره (م 1380)؛ آقای بروجردی از اوان طلبگی به خاطر تقوایش مقبولیت داشته است. اهتمام ایشان به روزه هاى متوالى رجب وشعبان ورمضان از فضایل ایشان است. استاد رجالیِ مرحوم بروجردى، آقای آمیرزا ابوالمعالی کلباسی بوده، دستگیر شدن آقای بروجردی در مرز ایران و دیدار رضاخان از ایشان و شکایت آقای بروجردی از وضعیت بد غذای سربازها ولزوم توجه به آنها که نگهبان مرز هستند مورد توجه رضاخان قرار می گیرد.از ویژگی اخلاقی ایشان این بوده که به بزرگان احترام فوق العاده ای می گذاشته است. آخوند کاشی استاد فلسفه آقای بروجردی در اصفهان خودش آقای بروجردی را به شاگردی انتخاب کرده بوده وگاهی هم که آقای بروجردی درس قوانین می گفته در ایوان می نشسته و گوش می کرده است. جمع و جور بودن تدریس فقه و اصول ایشان و اعتنای ایشان به آرای شيخ طوسى، عظمت شرایع علامه حلی، چاپ مختصر النافع در مصر، اعراض ایشان از مثنوی و اصلاحات حوزه از دیگر مطالبی است که نقل شده. معظم له نقدى بر كتاب طبقات آقای بروجردی وارد کرده است. آقای بروجردی در 89 سالگی با زبان روزه از دنیا رفته است.
35. آيه‏اللّه‏ سيد محمد بهبهانى قدس‏سره (م 1382)؛ موضع گیری ایشان در برابر شاه نقل شده است.
36. سيّد محمد سلطان الواعظين شيرازى قدس‏سره (م 1391)؛ ایشان مریض بوده، یهودی ای به پسر ایشان که مورد اعتماد بوده، چک سفید امضا می دهد تا سلطان الواعظین برای معالجه اش خرج کند اما ایشان می گوید من نوکر سیدالشهداهستم و چک را نمی پذیرد.
37. آيه‏اللّه‏ سيد احمد زنجانى قدس‏سره (م 1393)؛ ایشان پدر آیة الله شبیری از دوستان مرحوم امام بودند، اهل تهجد و تقوا بوده و از هیچ کس دلخور نمی شده، شوخ طبع و با نشاط بوده است. شعر می سروده و نصاب الصبیان فارسی و عربی و ترکی سروده است. ایشان خودش بر کفن خود قرآن کریم و دعای جوشن کبیر را نوشته است.
معظم له کرامتی از جد امّی خویش نقل کرده و تأثیر همسر در سرنوشت انسان را گوشزد کرده است. نیز حکایت شفا گرفتنش را نقل کرده وبه تدریسش در مدرسۀ حقانی و رابطه اش با شهید مطهری، شهید بهشتی، موسی صدر و ... اشاره کرده است. مرحوم سید صدرالدین صدر را بسیار تعظیم کرده و ذکری از محدث ارموی به میان آورده است. انتهای این مقال تعقیبات خویش را برشمرده است.
38. آيه‏اللّه‏ ميرزا عبداللّه‏ مجتهدى قدس‏سره (م 1396)؛ رفاقت عجیب مرحوم مسجد شاهی با پدر آیة الله مجتهدی و اینکه مسجد شاهی اشعار بسیاری در مدح ایشان سروده از نکته های این بخش است. عظمت آیة الله مجتهدی و اطلاع وسیع او از وضع زمانه و حضور ذهن و حافظۀ قوی اش مورد اشاره قرار گرفته است.
39. آخوند ملاّ على معصومى همدانى قدس‏سره (م 1398)؛ احتیاط ایشان در مصرف سهم امام و دستور العملی از آقا میرزا جواد ملکی برای دیدن امام زمان در رؤیا و شیوۀ استخاره آخوند ملا علی را می توان در این بخش خواند.
40. آيه‏اللّه‏ سيد ابوالقاسم خويى قدس‏سره (م 1413)؛ ماجرای سلوک آقای خوئی و سیر تمام عمرش در یک لحظه توسط مرحوم قاضی و برگرداندنش از این مسیر توسط سید علی خلخالی نقل شده است. 

 

عباسعلی مردی

 


ارسال نظر
نام
ایمیل
متن
ارسال
تازه ها
پربازدید
مقالات مربرط
سالگشت رحلت حاج شيخ عباس قمى قدس‏ سره (م 1359)
قرآن منسوب به خط امام رضا(ع) در آستان قدس رضوی و تکمله‌های آن|مرتضی کریمی نیا
تجربه ای از زندگی طلبگی در نجف میان سالهای 1344 ـ 1353 ش|رسول جعفریان
«تاریخ نجف» منتشر شد
بيناترين به احوال رجال ايران
اعجاز حسین کَنتوری
ابن حزم و تشيع| حسن انصاری
زیارتگاه امام محمد دور؛ یادمان شیعی کهنی که به دست داعش از بین رفت|احمد خامه یار
روایت علیرضا رحیمیان از معلم راهنما در مکتب تربیتی دو استاد|عبدالحسین طالعی
کاتب نسخۀ رجال کشی کیست؟| سید حسن موسوی بروجردی
سیدمحمدتقی خوانساری (م هفتم ذوالحجه 1371)
معرفی کتاب «مرزبان ایمان و یقین»؛ خاطرات آیت‌الله العظمی حاج سید محمدتقی خوانساری(ره)
تحلیل واقعه غدیر از نظرگاه تاریخ، اخلاق، فرهنگ و رسانه
یادداشت منتشر نشده از محمدباقر بهبودی درباره امام زمان(عج)
درنگي در نهج‌البلاغه |سيدمحسن سيدين
جدیدترین اثر آستان عباسی با موضوع «قرآن و اهل‌بیت(ع)» منتشرشد
معرفی کتاب «علامه مجلسی»، نوشته‌ی حجت‌الاسلام حسن طارمی راد
اهمیت علمی بوعلی |دکتر مهدی محقق
كتاب نامه میرزای شیرازی|مهدی قرقانی
تأثير ابن‌سينا برجنبش‌هاي علمي و عقلي هند سيد اطهر عباس رضوي - بخش دوم - ترجمه سيد مهدي حسيني اسفيدواجاني
تأثير جنبش‌هاي علمي و عقلي هندوستان از ابن‌سينا
بند بند سرگذشتم
معرفی کتاب نهج الایمان
الغارات، کتابی ناب‌وقدیمی در شرح‌ فضائل‌ مولا (ع)
جشنواره سیدعلی خان مدنی در گفتگو با مسئول پژوهشکده ادیب فقه جواهری
رضا مختاری
دسترسی به متن کتابهای نرم افزار مکتبه اهل بیت علیهم السلام
عبد الحسین طالعی
جرعه ای از دریا جلد اول| مقالات آیت الله شبیری زنجانی
قربان مخدومی
ترجمه های صحیفۀ سجادیه به زبانهای غیر فارسی / سید امیر حسین اصغری
همایش بزرگداشت علامه سید هبة الدین شهرستانی در دانشگاه کوفه + تکمیلی
اجازه سید حسین موسوی خوانساری به میرزای قمی و تذکر یک اشتباه | محسن صادقی
نامۀ آية‏اللّه‏ العظمى مرعشى نجفى به استاد سعيد نفيسى / عبد الحسین طالعی
علی اکبر زمانی نژاد
یادداشتی به قلم آیت الله خویی درباره تشرف شیخ محمد شوشتری کوفی
آیت الله سید محمد نبوی عالم سرشناس دزفول دعوت حق را لبیک گفت
اسرار الصلاة شهيد ثانى رحمه‏الله | علی اکبر زمانی نژاد
فهرست نسخه های خطی کتابخانه مجلس شورای اسلامی 31 / از ابوالفضل حافظیان بابلی
احسان الله شكراللهی طالقانی
بازدید مقام معظم رهبری از غرفه موسسه کتاب شناسی شیعه در نمایشگاه مشکات
ابوالفضل حافظیان
مشروع ‏الموسوعة الكبيرة حول‏ التراث المكتوب للشيعة أوالوسيلة إلى تصانيف الشيعة
نامه هایی از و به مرحوم دکتر سید جعفر شهیدی / به مناسب سالروز درگذشت دکتر شهیدی
سندی منتشر نشده از آیت الله خویی در دفاع ازانقلاب اسلامی مربوط به 48 سال پیش
گزارشی از عملکرد 6 ماهه موسسه کتاب شناسی شیعه
تحقیق و انتشار نهج‌البلاغه از روی کُهَن‌ترین نسخه‌های موجود
به مناسبت در گذشت دکتر محمود فاضل
سندی نو یافته به خط مبارک شهید ثانی (ره) درباره خاندان شهید اول و علمای جبل عامل
رونمايي از جلد اول کتاب «اطلس تاریخ اسلام»
نمایش فایل های ویدئویی
ابتدای سایت | Back to top