کد مطلب: 610
تاریخ درج مطلب: سه شنبه ۴ مهر ۱۳۹۱
مقدمه مدیر موسسه کتابشناسی بر کتاب در پرتو روضات
به بهانه چاپ و انتشار کتاب در پرتو روضات، مقدمه استاد رضا مختاری، مدیر موسسه کتابشناسی شیعه، و فهرست آن کتاب در نوشتار زیر آمده است.

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدللّه ربّ العالمين،

والصلاة والسلام على سيِّدنا ونبيّنا أفضل الخلائق أجمعين

وعلى وصيّه عليّ أميرالمؤمنين و على الأئمة المعصومين من آله

الطيِّبينَ الطاهرين ولاسيّما الإمام المهديّ الذي يملأ الأرض قسطاً وعدلاً.

 

به منظور معرفى همه‏جانبه و دقيق عالمان و مؤلّفان شيعه وآثار مكتوب آنان، و نيز تبيين صحيح و عالمانه پيشينه علمى و فرهنگى تشيع و ترويج فرهنگ ناب آن، «مؤسسه كتاب‏شناسى شيعه» (= مؤسّسة تراث الشيعة) به سال 1427 ق/ 1385 ش بنيان نهاده شد. اكنون اين مؤسسه اجراى دو طرح كلان وعظيم را وجهه همت خود قرار داده است:

1. دانشنامه آثار شيعه به فارسى (تاريخ التراث الشيعي به عربى)؛

2. بزرگان شيعه به فارسى، (أعلام الشيعة به عربى).

از همان اوائل تأسيس مؤسسه متوجه شديم كه براى بسامان شدن و به ثمر رسيدن اين دو طرح كلان، چند كار مهم مقدماتى بايد انجام شود. از جمله تهيه و تدوين و تنظيم و نشر پژوهشهاى كتابشناختى و رجالى و تراجمى شخصيتهاى معاصر، كه آنچه از آنها چاپ شده اينجا و آنجا پراكنده است و به راحتى در دسترس نيست يا در آنها تجديد نظر كرده‏اند و بخش معتنابهى هم اصلاً منتشر نشده است. از اين رو تصميم گرفتيم پژوهشهاى كتابشناسان و رجاليان و تراجم‏نگاران طراز اول معاصر از جمله فقيه محقّق حضرت آيه‏الله حاج سيّد موسى شبيرى زنجانى (دامت بركاته) و علامه حاج سيد محمدعلى روضاتى  قدس‏سرهرا جمع آورى و ويرايش و منتشر كنيم. خوشبختانه اين تقاضا مورد اجابت اين دو بزرگوار و ديگران واقع شد و تاكنون دو مجلد از اين نوع پژوهشها به نام جرعه‏اى از دريا اثر آيه‏الله شبيرى زنجانى منتشر شده و إن‏شاء الله مجلّدات ديگر هم منتشر خواهد شد.

نشر همين دو مجلد باعث شد كه عالمان ديگر هم به نشر اين‏گونه آثار خود راغب شوند مانند حضرت آية الله سيد مهدى خرسان (دامت افاضاته) كه حواشى خود بر كتابهايى مانند الذريعه و أعيان الشيعه را در اختيارمان گذاشت، و مانند علامه روضاتى كه به نشر تعليقاتش بر الذريعه وطبقات أعلام الشيعه راضى شد.

از همان سال 1386 كه مرحوم علامه روضاتى با نشر مقالاتشان در يك مجلّد موافقت فرمودند به همت فاضل گرامى و نويسنده خوش قلم حضرت مستطاب جناب آقاى جويا جهانبخش به تدريج مقالات آن مرحوم از كتابخانه ايشان شناسايى شد و به دست ما رسيد. تعدادى هم از قلم افتاده بود كه اين اواخر به ارشاد و امر ايشان، به همّت همكار گرامى و پركار، جناب مستطاب آقاى رحيم قاسمى در اختيارمان قرار گرفت. از همان هنگامى كه مقالات به دستمان رسيد، حروفچينى و صفحه آرائى آنها شروع، و براى بازبينى نهايى و اظهار نظر مرحوم روضاتى خدمت ايشان ارسال شد و در تاريخ 5/5/1387 به دستشان رسيد و به دلائل گوناگون ـ از جمله اينكه مى‏خواستند آنها را تكميل كنند، و از سوى ديگر تنهايى و نداشتن دستيار و ياور ـ مقالات همچنان خدمتشان ماند تا اواخر سال 1390 يا اوائل 1391، كه آنها را تحويل ما دادند و در اين مدت، برخى مقالات را تكميل، بعضى را حذف، و در پاره‏اى اصلاحاتى اعمال كردند كه تصوير نمونه‏اى از اضافات ايشان بر مقالاتى كه پيشتر چاپ شده مانند مقاله 24 در پايان كتاب درج شده است و اميداور بوديم در دوران حيات استاد اين اثر نشر يابد امّا افسوس كه اكنون ايشان چند صباحى است چهره افسرده و خسته و رنجور در نقاب خاك كشيده‏اند (رحمه الله وحشره مع مواليه الطاهرين).

گفتنى است كه ايشان تقاضاى ما را اجابت كردند و همراه اين مقالات، كتاب زندگانى آيه‏الله چهارسوقى را با حواشى فراوان براى چاپ در اختيار مؤسسه كتاب‏شناسى نهادند كه ان‏شاء الله سبحانه به  زودى منتشر خواهد شد.

*   *   *

در اينجا تذكر نكاتى چند درباره اين كتاب مناسب است:

1. كتاب در دو فصل تدوين شده: فصل اوّل آثار فارسى شامل چهل اثر، و فصل دوم آثار عربى شامل ده اثر «تلك عشرة كاملة».

ترتيب مقالات ـ جز يكى دو مورد به لحاظ تناسب بحث مانند مقاله 22 و ذيل مقاله 39 ـ براساس تاريخ تأليف است. و اولين و دومين نوشته اين مجموعه بيش از شصت سال پيش ـ در سالهاى 1327 و 1330 ش ـ و آخرين آن يعنى مقاله شماره 40 حدود دو سال پيش ـ در نيمه دوم 1431 و محرم 1432 ـ نوشته شده است.

بنابراين، اين كتاب حاوى مقالاتى است كه طىّ بيش از شصت سال فراهم آمده‏اند.

2. برخى از اين مقاله‏ها براى نخست بار در اينجا منتشر مى‏شود مانند مقاله‏هاى شماره 4، 6، 14، 17، 25، 26، 29، 41، 43، 45، 46، 47، 50 برخى هم كه قبلاً نشر يافته بعضاً با تكميل و تصرف مؤلّف علامه مجال نشر يافته است مانند مقاله‏هاى شماره 16، 24، 31، 33، 34، علاوه بر آن پاره‏اى از مقالات نشر يافته هم با اصل دستنويس مؤلف مقابله و تصحيح شده و به نسخه چاپى پيشين اعتماد نشده است. در آغاز هر مقاله، نشانى و نام منبعى كه مقاله پيشتر در آنجا منتشر شده، در پانوشت آمده است.

3. علاوه بر اين مقالات، اجازاتى هم از مرحوم استاد در اختيارماست كه ـ به جز يكى ضمن مقاله 25 ـ در اين مجموعه نيامده است؛ زيرا اجازات ايشان در طرح «اجازات الشيعة» از طرحهاى بس گسترده مؤسسه كتاب شناسى شيعه درج خواهد شد همچنان كه اجازات مشايخشان به ايشان مانند اجازه علامه حائرى سمنانى، كه خود استاد در اختيارمان نهادند در «إجازات الشيعه» نشر مى‏يابد.

4. از آنجا كه مؤلّف بزرگوار به كتاب جاودانه روضات الجنات جدّ امجد خود بسيار علاقه‏مند بودند و براى احياى آن زحمات فراوانى متحمل شدند نام «در كوى روضات» براى اين اثر پيشنهاد شد. ايشان تعبير «در كوى» را نپذيرفتند و فرمودند: «اين نام از سنخ ليلى و مجنون است!» لذا آن را «در پرتو روضات» ناميدم و استاد تأييد كرد.

5. در پيوست كتاب هم مقاله‏اى از يكى از شاگردان استاد، أعنى فاضل خوش قلم و نويسنده توانا جناب مستطاب آقاى جويا جهانبخش (وفقّه الله سبحانه لما يحبّ ويرضى) در سرگذشت استاد آمده كه در دى ماه 1386 به مناسبت درج در اين كتاب در آن تجديد نظر كرده‏اند.

*   *   *

استاد علامه حدود يك ماه پيش از وفات در بيمارستان بسترى و بعد از معالجه به منزل منتقل شدند و سپس دوباره به بيمارستان رفتند و حدود ده روز قبل از وفات، از بيمارستان به منزل بازگشتند. در ايّام بيمارى پيغام دادند كه تا من زنده‏ام اين كتاب را چاپ كنيد و قبل از ايّام بيمارى هم، وقتى راجع به چند و چون نشر كتاب با ايشان گفتگو مى‏كردم مى‏گفتند: «من هوش و حواس ندارم، امواتم! هر طور خودتان صلاح مى‏دانيد عمل كنيد».

با اينهمه ما در اين كتاب حتّى الإمكان سليقه و سبك ايشان را رعايت كرديم.

يك هفته قبل از وفاتشان، يعنى روز چهارشنبه 21/4/1391 = 21 شعبان 1433 به منظور عيادتشان، از قم به اصفهان رفتم و طى چند ساعتى كه در اصفهان بودم يعنى از ساعت حدود پنج بعدازظهر تا نه و نيم شب، ايشان در حال اغما يا خواب بودند و از سوى ديگر كسى در كنارشان در منزل جز صبيه ايشان نبود و به رغم اينكه دوبار تا در منزلشان رفتم، ولى به دليل ذكر شده، وارد منزل و موفق به عيادتشان نشدم و حدود نه و نيم شب از اصفهان بازگشتم و شب بعد شب جمعه، تلفنى چند كلمه‏اى با ايشان گفتگو كردم و ديگر موفّق به عيادت يا مكالمه نشدم تا اينكه در صبح پنج‏شنبه هفته بعد يعنى 29/4/1391 برابر با 29 شعبان 1433، بدرود حيات گفت و عصر همان روز در تخت فولاد اصفهان در مقبره خانوادگى آرام گرفت (طيّب الله ثراه و جعل الجنَّة منقلبه ومثواه) وشب چهارشنبه، شب پنجم ماه رمضان مجلس ترحيم باشكوهى در دفتر حضرت آيه‏الله سيستانى (دام ظله) در قم از طرف تعدادى از كتابخانه‏ها و مؤسسات از جمله مؤسسه كتابشناسى شيعه برگزار شد و اين ناچيز از شاعر مفلق استاد عبدالستار حسنى خواستم در سوك ايشان مرثيه‏اى بسرايند كه ايشان در سوك و ماده تاريخ[1] وفاتشان چنين سرودند:

تاريخ رحيل سيِدنا وَشيخِنا في الرواية سَماحة آيةِ الله السيد محمدعلي الروضاتي (قُدِّسَ سِرُّهُ)

 

قَضى مِنْ بَني  هاشِمٍ سَيّدٌ

 بِهِ أَحْرَزَتْ فَخْرَها إِصْفَهانْ

فَقَدْ كانَ في عِلْمِهِ (آيَةٌ)

 تُشِيْرُ إِلَيْهِ آلْوَرى بِاْ لَبنانْ

دَعاهُ الإِلهُ فَلَبّى النِّدا

 لِيَلْقى النّعِيمَ بِدارِ الأَمانْ

وَمُذْ قَدْ ثَوى مُبْهَجاً أَرَّخُوا:

 «مُقامُ عَليٍّ غَدا بِالجِنانْ»

 

 

سنة 1433 ه

اَلأقلُّ عبدالستار (عَفا عَنْهُ الْمَلِيْكُ الَغفّار)

 

بِاسْمِه تَعالى وإِيّاهُ نَسْتَعِيْنُ

في رثاءِ فَقِيْدِ الْعِلمِ والتّقى والشّرفِ والتُّراثِ سَماحةِ آيةِ اللهِ السّيِّد مُحَمَّدعَلي الرّوضاتي (قُدّس سرّه)

 

«أصَمَّ بِكَ النّاعِيْ وإِنْ كانَ أَسْمَعا»[2]

 وَكَدَّرَ مِنّا كُلَّ قَلْبٍ وَصدَّعا

فَلِلّهِ مِنْ خَطْبٍ تَفاقَمَ رُزْؤُهُ«وَصَيَّرَ عِرْنْيِنَ المكارم أجدَعا[3]»

بَكَتْكَ مَآقِيْنا دَماً يَوْمَ راعَنانَعيُّكَ، هَلْ يَدْرِيْ هُنالِكَ مَنْ نَعى؟

نَعى العِزّ وَالمجْدَ المُؤَثَّلَ وَالعُلاوَغُرَّ السَّجايا والفَضائِلَ أجْمَعا

وَقَدْ عَثَرَ الدَّهرُ الخَؤُوْنُ فَنابَنابِنَدْبٍ، وَيَرجُوْ أَنْ نَقُوْلَ لَهُ (لَعا)[4]!!

فَقَدْناكَ يا مَن كُنْتَ لِلِدّينِ حُجَّةًوَلِلفَضْلِ صَرْحاً مُشْمَخِرّاً مُمَنَّعا

حَلِيْفَ تُقىً، ما حِدْتَ عَنْ مَنْهَجِ الْهُدىوَلا كُنْتَ يَوْماً لِلْفُرُوْضِ مُضَيِّعا

وَماضِيَ عَزْمٍ، عَزَّ فينْا ضَرِيْبُهُبِهِ الشَّرَفُ الوَضّاحُ لِلجِيدِ أَتْلَعا

وَأَنْتَ العَريْقُ المَحْضُ مِنْ آلِ هاشِمٍوَمَفْخَرُ مَنْ والاهُمُ وَتَشَيَّعا

وَرِثتَ خِلالَ الخَيْرِ لاعَنْ كَلالَةٍوَكُلُّ حَميْدِ الْوَصْفِ فِيْكَ تَجَمَّعا

وَقَدْ عِشْتَ في عَصْرٍ بِهِ حِلْسَ دارِكَ اغْتَدَيْتَ، وإِنْ قَدْ كُنْتَ لِلْخَلْقِ مَفْزَعاً

دَهاكَ بِما يُضْنِيْ الْحَليمَ احْتِمالُهُوَلَمْ يُبْقِ في قَوْسِ اصْطِبارِك مَنْزَعا

وَمِنْ غُصَصِ الأَيّامِ، لادَرَّ دَرُّهاتَجَرَّعْتَ مالَمْ يَلْقَهُ مَنْ تَجَرَّعا

مَضَيْتَ وَلمْ يَغْمِزْ قَناتَكَ غامِزٌوَلَمْ يَتَكَلّمْ فِيْكَ رَجْماً وَلا ادَّعى

فَسِيْرَتُكَ الغرّاءُ مَحْضُ فَضائِلٍوَطِيْبُ شذاها في الرُبُوْعِ تَضَوَّعا

إِلَيْكَ أَشارَتْ بِالسُّمُوِّ أنامِلُ الأَنامِ، كَما شامَتْ مِنَ البَدْرِ مَطْلَعا

وَقَدْ أَلْفَتِ الأَعلامُ فِيْكَ مُنَقِّباًب «تَفْلِيَةِ التّاْرِيخِ» أَوْفى تَطَلُّعا

وَنَيْقَدَ بَحْثٍ، ماخِراً كُلَّ لُجَّةٍوَمِنْ كُلِّ فَنٍّ خاضَهُ، مُتَضَلِّعا[5]

وَذامِرْقَمٍ إِنْ سالَ في الطّرْسِ نِقْسُهُ[6]أَتْى بِالبيانِ المُسْتَفيضِ، وَأَبْدَعا

وَكَمْ لِتُراثِ الفِكْرِ أَسْدَيتَ مِنْ يَدٍفَأَضْحى بِطِيْبِ النَّشْرِ كَالرَّوضِ مُمْرِعا

وَمِنْ مَنْجَم التَّاريخِ أَظْهَرْتَ لِلْوَرىحَقائِقَ ـ تَتْلُوْ آيَ فَضْلِكَ ـ نُصَّعا

وَجُدْتَ بأعْلاقٍ نَفائِسَ لمْ تَكُنْبِحَوْزَةِ غَيرِ الاوْحَدِيِّ لِتُوْدَعا

سَهِرْتَ الليالي[7] مُمْعِناً في تَتَبُّعٍوَكَشْفِ خَفايا أَعْيَتِ الْمُتَتَبِّعا

أَجَلْ غابَ عَنّا اليَوْمَ (تاريخُ قوْمِه)وَصِنْوُ المعالِيْ لِلأحِبَّةِ وَدَّعا

سَلِيْلُ بَنِىْ عَمْرِوْ العُلا طابَ رَمْسُهُوَ لا زالَتِ الأَ لْطافُ تَسْقِيْهِ هُمَّعا

بِ (رَوْضاتِ جَنّاتٍ) غَداً مُسْتَقَرُّهُبِمَقْعَدِ صِدْقِ، طابَ في الْخُلْدِ مَوْضِعا

فَيا غائِباً عَنّا وإِن كُنْتَ حاضِراًبِرُوْحِكَ، هذا غرْسُ كَفِّكَ أَيْنَعا

بِآخِرِ (شَعْبانٍ) سَلَكْتَ بِغِبْطَةٍسَبِيْلاً ـ إِلى دارِ الكرامَةِ ـ مَهْيَعا

لِتَنْعَمَ بِالزُّلفى وتَلْقى (مُحمَّداً)(أَباالقاسِمِ) الطُّهْرَ الشَّفِيْعَ المُشَفَّعا

وعِترتَهُ الهادِيْنَ، طُوْبى لِمَنْ بِهِمْتَمَسَّكَ، يَبْغِي فَوْزَهُ بِالَّذِيْ سَعى

هَنِيْئاً لَكَ العُقْبى بِفِرْدَوْسِ جَنَّةٍبِها اللهُ لِلأبْرارِ بارَكَ مَجْمَعا

وَماماتَ مَنْ في الناسِ خُلِّدَ ذِكْرُهُوَ ظَلَّ بِأَشْذاءِ الثَّنا مُتَضَوِّعا

 

 

الأَقَلُّ عبدالستّار (راجي عِفوِ المليك الغفار)

عَصْر الخميس 6 شهر رمضان / 1433 ه

مكتبة الحوزة العلميّة العراقيّة في قم المقدّسة

 

در اينجا براى علامه روضاتى رحمت واسعه الهى و علوّ درجات مسألت مى‏كنم و از همه كسانى كه با مساعى آنان اين كتاب به فرجام رسيد سپاسگزارم بخصوص از فضلاى گرامى حجج‏اسلام و آقايان، سيدابوالحسن علوى، جويا جهانبخش، على اكبر صفرى، رحيم قاسمى، محسن صادقى، محمدرضا زادهوش (وفقّهم الله سبحانه لما يحبّ ويرضى).

 

هشتم ماه رمضان 1433 = 7/5/1391 ش

قم

مدير مؤسسه كتاب‏شناسى شيعه

رضا مختارى

 

 

 

 

فهرست مطالب

 

مقدمه مؤسسه كتاب‏شناسى شيعه··· 9

 

فصل اول: آثار فارسى / 17

 

1. مؤلّف كتاب حديقة الأفراح وغيره··· 19

2. نسخه‏اى از تفسير كشف الأسرار ميبدى··· 24

3. پيشنهادهايى به مجله آئين اسلام··· 27

4. فهرست اسامى شاگردان و راويان از شيخ انصارى··· 30

          اسامى شاگردان شيخ انصارى··· 31

          صورت اسامى راويان از شيخ انصارى··· 41

          نامه سبط شيخ انصارى··· 45

5. مرحوم ميرزا محمد على مدرّس تبريزى··· 48

6. نسب‏نامه سيد محمّد نوربخش··· 50

          بازماندگان سيد محمد نوربخش··· 56

          كسانى ديگر از سادات نوربخش··· 59

7. چند مجموعه خطى از مجموعه‏هاى روضاتى··· 65

8. چند نكته تاريخى راجع به زندگى شيخ طوسى و يك پيشنهاد··· 90

9. فهرست نسخه‏هاى مصنَّفات شيخ طوسى··· 93

          فصل اوّل: فهرست چهارده نسخه از تأليفات شيخ الطائفة··· 96

          فصل دوم: نسخه‏هاى مصنّفاتِ ديگران پيرامون آثار شيخ الطائفه··· 102

10. درباره دو رساله كلامى از شيخ طوسى··· 115

          1. مسائل كلاميه··· 115

          2. رسالة في الاعتقادات··· 124

11. ترجمه دو رساله كلامى از شيخ طوسى··· 129

12. هديه نجفيّه ملقّب به گل محمدى··· 142

          1. ترجمه احوال فقيه علاّمه آقا مير سيّد محمد موسوى نجف‏آبادى··· 143

          2. ترجمه احوال عالم فاضل بزرگوار آقا سيّد عبدالله مدرّس صادقى ثقه‏الاسلام··· 150

          3. ترجمه احوال عالم جليل‏القدر··· 159

13. آثار التقوى: شرح احوال و آثار صاحب مكيال المكارم··· 170

14. كيفيت انتسابِ··· 183

15. رساله داووديه··· 186

16. حاج ميرزا ابوطالب اصفهانى: مؤلف حاشيه  شرح سيوطى··· 198

17. خوشنويسان تبريز··· 210

18. دهكده كرمند كجاست؟··· 225

19. تجارب السلف هندوشاه نخجوانى··· 228

          منابع شرح احوال··· 236

          تصحيح و تعليقه مقدمه تجارب السلف··· 238

20. قصص الانبياء (معرفى يك نسخه خطى نفيس)··· 241

21. پيشگفتار عبقاتُ الأنوار در إثبات امامت ائمّه اطهار (حديث منزلت)··· 249

          تاريخ تشيّع در سرزمين هند و مناظرات مذهبى··· 251

22. خاتمة الطبع عبقات الانوار (حديث ثقلين)··· 259

23. دو دانشمند طوسى··· 261

24. نامه استاد همايى به شيخ محمدرضا حسام الواعظين··· 265

25. انحرافات عقيدتى چند تن از رجال عامه واجازه روايت حديث شريف··· 277

26. ملاحظاتى درباره كتاب خلاصة السير محمد معصوم··· 290

27. نكاتى درباره امثال و حكم دهخدا··· 323

28. نامه‏اى درباره برخى اصطلاحات··· 325

29. مصابيح الهداية فى أنوار الولاية··· 327

30. چگونگى مرجعيت و نشر فتاوى شيخ اعظم انصارى··· 332

31. رساله مُعِزّيّه··· 343

          مقدّمه در بيان سلسله نسب موجود طائفه معزّى دزفول··· 346

          (1) مرحوم آيه‏الله شيخ اسدالله كاظمينى صاحب مقابيس··· 346

          (2) مرحوم شيخ محمدتقى دزفولى طهرانى صاحب «كفاية الخصام»··· 356

          (3) حاجى شيخ اسماعيل، معروف به حاج شيخ المشايخ طهرانى··· 357

          (4) مرحوم شيخ عبدالحسين «تجلّى» دزفولى··· 358

32. كتابخانه مرحوم آقا ميرزا سيّد محمّدهاشم مجتهد چهارسوقى··· 365

          سخنى درباره رياض العلماء··· 365

          سابقه كتاب و كتابخانه در خاندان··· 367

          ختم مقال: توضيحى درباره خانواده مجتهد چهارسوقى··· 394

33. خاندان صفوى، سيادت و امارت··· 396

34. خواجه عبدالله انصارى مشهور··· 402

35. مفسر فقيه علامه حويزى و تفسير ادبى ـ روايى صوافى الصافي··· 406

          مفسّر گرامى در كتب عصر حاضر··· 409

          آثار علمى··· 410

          سخنى درباره تفسير صوافي الصافي··· 415

          چند نمونه از حواشى تفسير··· 416

36. افراط در به كارگيرى كلمات با تنوين··· 419

37. تعليقه‏اى بر وقائع السنين والأعوام··· 422

38. تاريخ شهادت شهيد ثانى··· 427

39. يادى از چند تن كتابفروشان و صحافان درگذشته اصفهان··· 432

40. مقاله طالبيه: جستارى پيرامون كتاب فقهى مطالب مظفّريّه، مصنّف آن و متفرّعات تاريخى··· 437

          دفن ميرداماد در سردابه جدّش··· 442

          كتاب المطالب المظفّريّة··· 443

          ترجمه نفحات اللّاهوت··· 445

          شارح الجعفريّة، جاى گفتگو··· 447

          سخنان صاحب رياض العلماء··· 448

          موضع ديگر «رياض العلماء» ، به نام ابوطالب··· 448

          داستان جوابات المسائل··· 452

          عنوان مخصوص شارح در «روضات الجنّات»··· 454

          روايت شيخ عبدالعالى··· 456

          اجازه روايت استرابادى··· 458

          اجازه‏اى از استرابادى «شيخ...»··· 460

          سخنان ديگر نياى گرامى (عليه الرحمة)··· 461

          تتمه بحث پيرامون داستان جوابات المسائل··· 476

          راز گشاى پاسخ دهنده به سؤالات··· 477

 

فصل دوم: آثار عربى / 479

 

41. الشيعة الإماميّة··· 481

42. رسالتان كلاميتان للشيخ الطوسي··· 485

          1. المسائل الكلاميه··· 485

          2. رسالة في الاعتقادات··· 492

43. كلمة حول مؤلف كتاب المشكول··· 497

44. كلمة حول النوبختي و كتابه··· 501

45. أحاديث شريفة في وظائف الوُلاة··· 503

46. ابن نما الحلّي وآثاره و بيته··· 508

47. الدُرر وَاللآلي في ترجمة سُليم بن قيس الهلاليّ··· 530

48. تصحيح عمدة الطالب··· 551

49. رسالة الترتّب لآيه‏الله ضياءالدين العراقى ولمحةٌ عن حياة أحد الخواصّ من تلامذته··· 558

50. حكاية ما كتبه أخو صاحب الروضات··· 567

 

پيوست / 571

 

     استاد بزرگوار ما، علاّمه روضاتى··· 573

 

اسناد و تصاوير/585



[1]. همكار گرامى جناب مستطاب آقاى شيخ محمدحسين نجفى هم در ماده تاريخ وفات استاد چنين سروده‏اند:

 

لبّى نداء الله مَنْ نَال مِنْ    علومِ دين الحقِّ غاياتهاذاك «عليٌّ» مِن بنى‏هاشم    شمسُ ضحاها فخرُ ساداتهاومُذْ لباريه مضى موقناً    بُعداً عن الدنيا وآفاتها بمنتهى «التوكيد 4» جنّاته اشْ    تاقَ فأرّخْ: «حاز روضاتها» 1429

[2]. مابَيْنَ الْقَوْسَيْنِ تَضْمِيْنٌ.

[3]. الجَدْعُ: القَطْعُ، لسان العرب، ج8، ص 41 «جدع».

 

[4]. اللَّعْوُ: السَيِّئُ الخُلق. لسان العرب، ج15، ص249 «لعو».

 

[5]. لايقال: فى كُلِّ فنٍّ متضلّع، فقولهم «تَضَلَّعَ فلان فى الفقه والأُصول» مثلاً من الخطأ الشائع.

 

[6]. النِقْسُ: المِدادُ.

 

[7]. حَقُ (الياءِ الْأَخْيرَة) النَّصْبُ عَلى الظَّرْفِيّةِ، وسُكِّنَتْ لِمُراعاةِ الْوَزْنِ.

 


...
ارسال نظر
نام
ایمیل
متن
ارسال
تازه ها
پربازدید
مقالات مربرط
مروری اجمالی بر تطور فقه فتوایی
سیّد جعفر کشفی دارابی بروجردی (1189-1267ق) : سید حجّت کشفی
اشتباه تنقيح المقال درباره مدفن فخرالمحققين
ميرزا محمد تقى شيرازى قدس‏ سره (م 1338)
ذکر شریف "یا فاطمه" سلام الله علیها
آيه‏ اللّه‏ ميرزا محمد حسين نائينى قدس ‏سره (م 1355)
ناراحتى حضرت زهرا عليهاالسلام
ابعاد شخصيت شيخ انصارى
یادنامه مرحوم حضرت آیت الله محمد واعظ زاده خراسانی
انتشار شماره 11- 12 کتاب شیعه
شماره ششم کتاب شیعه منتشر شد .
حكيم جهانگيرخان قشقايى قدس ‏سره (م 1328)
سید صدرالدین صدر
شيخ محمد فاضل شربيانى قدس‏ سره (م 1322)
الصحف المطهره منتشر شد
سرگذشت ميرزا صادق آقا به قلم واعظ خيابانى
‌فضل بن شاذان در «‌الكافی»
ماجراى ملاقات با محمدرضا شاه
آیین گرامیداشت حجت الاسلام علی صدرایی خویی
انتشار کشف البراهین؛ جدیدترین اثر کلامی ابن ابی جمهور
شاگردان میر فندرسکی
ملاّى سى سال قبل، به درد امروز نمى‏ خورد
تأسیس الشیعة الکرام لفنون الإسلام
نگاهی به فعالیت های پژوهشی موسسه کتابشناسی شیعه
يكي از عجايب عصر!
رضا مختاری
دسترسی به متن کتابهای نرم افزار مکتبه اهل بیت علیهم السلام
عبد الحسین طالعی
جرعه ای از دریا جلد اول| مقالات آیت الله شبیری زنجانی
قربان مخدومی
ترجمه های صحیفۀ سجادیه به زبانهای غیر فارسی / سید امیر حسین اصغری
همایش بزرگداشت علامه سید هبة الدین شهرستانی در دانشگاه کوفه + تکمیلی
اجازه سید حسین موسوی خوانساری به میرزای قمی و تذکر یک اشتباه | محسن صادقی
نامۀ آية‏اللّه‏ العظمى مرعشى نجفى به استاد سعيد نفيسى / عبد الحسین طالعی
علی اکبر زمانی نژاد
یادداشتی به قلم آیت الله خویی درباره تشرف شیخ محمد شوشتری کوفی
آیت الله سید محمد نبوی عالم سرشناس دزفول دعوت حق را لبیک گفت
اسرار الصلاة شهيد ثانى رحمه‏الله | علی اکبر زمانی نژاد
فهرست نسخه های خطی کتابخانه مجلس شورای اسلامی 31 / از ابوالفضل حافظیان بابلی
احسان الله شكراللهی طالقانی
ابوالفضل حافظیان
بازدید مقام معظم رهبری از غرفه موسسه کتاب شناسی شیعه در نمایشگاه مشکات
مشروع ‏الموسوعة الكبيرة حول‏ التراث المكتوب للشيعة أوالوسيلة إلى تصانيف الشيعة
نامه هایی از و به مرحوم دکتر سید جعفر شهیدی / به مناسب سالروز درگذشت دکتر شهیدی
سندی منتشر نشده از آیت الله خویی در دفاع ازانقلاب اسلامی مربوط به 48 سال پیش
گزارشی از عملکرد 6 ماهه موسسه کتاب شناسی شیعه
تحقیق و انتشار نهج‌البلاغه از روی کُهَن‌ترین نسخه‌های موجود
به مناسبت در گذشت دکتر محمود فاضل
سندی نو یافته به خط مبارک شهید ثانی (ره) درباره خاندان شهید اول و علمای جبل عامل
بزرگترین کتاب‌شناس قرن اخیر +تصاویر
نمایش فایل های ویدئویی
ابتدای سایت | Back to top