کد مطلب: 4978
تاریخ درج مطلب: یکشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۶
سه حكيم فقيه
اثر حاضر شرح حال سه تن از علماي نامدار و برجسته‌ در سده اخير حضرات آيات: حاج ميرزامحمد ثقفي، حاج ميرزاابوالفضل تهراني و حاج ميرزاابوالقاسم نوري تهراني است

اثر حاضر شرح حال سه تن از علماي نامدار و برجسته‌ در سده اخير حضرات آيات: حاج ميرزامحمد ثقفي، حاج ميرزاابوالفضل تهراني و حاج ميرزاابوالقاسم نوري تهراني است. اين سه تن هر كدام در زمان خويش شهره شهر و اسوه و سرمشقي براي جامعه و جمع روحانيون بوده‌اند.
مؤلف در اين كتاب ابتدا به شرحي از زندگي آيت‌الله حاج ميرزا محمد ثقفي(1274ـ1364) پرداخته و اشاراتي به مقام علمي و خصوصيات اخلاقي و رفتار اجتماعي ايشان نموده و سپس به معرفي كتاب ارزنده ايشان به نام «روان جاويد» در تفسير قرآن مجيد توجه نموده و نكاتي بديع و استثنايي در اين تفسير كريم را يادآور شده و در انتها چند نمونه از اشعارشان را ذكر نموده است.
آيت‌الله حاج ميرزامحمد ثقفي تهراني در جمادي‌الثاني سال1313ق در تهران به دنيا آمد. وي پدر همسر امام خميني(ره) بود. پدر ايشان علامه شهيد حاج ميرزا ابوالفضل كلانتر نوري تهراني، صاحب كتاب «شفاءالصدور في شرح زيارت العاشور» است. وي از بدو تولد به تحصيل علوم ديني پرداخت. مقدمات و ادبيات و سطوح فقه و اصول را غالبا در نزد آقا ميرزا كوچك آقا شيخ آقا بزرگ اخوان ساوجيان فرا گرفت. در سال1341ق رهسپار قم شد و به مجلس درس شيخ عبدالكريم حائري يزدي پيوست. او در مدت هفت سالي كه در قم بود، يك دوره كامل معقول و منقول را از سيدابوالحسن رفيعي قزويني آموخت و چندي نيز از مباحث شيخ محمدرضا اصفهاني مسجدشاهي بهره‌مند شد.
وي از دو استادش، حاج شيخ عبدالكريم حائري يزدي و سيد ابوالحسن رفيعي اجازه روايت و اجتهاد داشت و بعد از گرفتن اجازه اجتهاد به تهران بازگشت. آيت‌الله ثقفي در شعر عربي و پارسي نيز يد طولايي داشت و در انواع شعر (قصيده، غزل، رباعي، دوبيتي) آثاري دلنشين و زيبا دارد. آيت‌الله ثقفي به تأليف و تحقيق نيز مبادرت نمود و آثاري چند در مباحث حكمت، فقه، اصول و تفسير برجاي نهاد كه از آن جمله‌اند: «غررالعوائد» در حواشي بر «در الفوائد» آيت‌الله حائري، حواشي بر «تقريرات منظومه» آيت‌الله رفيعي، «روان جاويد» در تفسير قرآن مجيد، حاشيه بر مكاسب شيخ مرتضي انصاري، حاشيه بر كفايه و...
در بخشي از كتاب حاضر كه به خصوصيات اخلاقي آيت‌الله ميرزا محمد ثقفي پرداخته، آمده است: «شايد مهمترين ويژگي آيت‌الله ثقفي تواضع و فروتني بود كه ساده‌زيستي نمادي از تواضع و فروتني آدمي است. با وجود اينكه از اكثر علماي طراز اول آن روز جواز اجتهاد داشت، اما وقتي از قم به تهران بازگشت و وارد خانه پدري شد، بي‌ادعا به گذران زندگي پرداخت و چون از وي خواسته شد در كوچكترين مسجد محله پامنار به اقامه نماز بپردازد، قبول كرد و بدون تشريفات به مسجد معروف ملك روبروي مسجد سپهسالار قديم در گذرگاه حوله‌باف‌ها به نماز جماعت ايستاد... در هنگام ورود هرگز مقيد نبود كه كجا بنشيند، هر جا كه فضاي خالي بود، مي‌نشست... هرگز اجازه نمي‌داد كسي دستش را ببوسد و چون راه مي‌رفت، سر به زير مي‌داشت تا كسي نخواهد به اجبار سلامي به او داشته باشد. گاهي اوقات خود از مغازه مايحتاج روزانه را فراهم مي‌كرد تا با بقيه اهل خانه و به‌خصوص با خدمتكار خانه همراهي كرده باشد.»
مؤلف در بخش دوم كتاب به زندگي كوتاه، اما پرمحتواي علامه آيت‌الله حاج ميرزا ابوالفضل تهراني (1236ـ1277) پرداخته و با اشاراتي كه به دو اثر ممتاز وي «شفاء الصدور» و ديوان اشعار عربي او دارد، خواننده مي‌تواند به عمق مقام علمي و گستردگي معلومات و محفوظات وي پي ببرد.
مرحوم شيخ آقابزرگ تهراني در كتاب ارزشمند «طبقات اعلام الشيعه» در جلد اول، در معرفي بزرگان و برگزيدگان قرن چهاردهم مي‌نويسد: «شيخ ميرزا ابوالفضل كلانتري نوري تهراني عالمي ذوالفنون، فقيهي متبحر، عالمي فاضل، عارف، فقيه اصولي، رجالي و مورخ بود. وي به دو زبان عربي و فارسي شعر مي‌گفت. در اكثر فنون علمي تبحر داشت. همانند او در زمان خودش در فراواني محفوظات ديده نشد. هزارها بيت شعر عربي و فارسي در حفظ داشت. او در منقول نزد پدرش تحصيل كرد و همچنين شاگردي علامه سيد محمدصادق طباطبايي و ميرزا عبدالرحيم نهاوندي را نمود و در معقول شاگردي دو حكيم معروف ميرزا محمدرضا قمشه‌اي (متوفي 1306ق) و ميرزا ابوالحسن جلوه را نمود و در سال1300ق به نجف هجرت كرد و مدتي در درس ميرزا حبيب‌الله رشتي حاضر شد و سپس به سامرا سفر نمود و به شاگردان ميرزاي شيرازي پيوست و از خاصان آن بزرگوار شد. در سال 1306 حج را انجام داد و در سال1309 به تهران بازگشت و به وظايف شرعي پرداخت تا از دنيا رفت. او در شعر عربي يدي طولاني داشت تا از بزرگان زمان خود محسوب شد. ديواني دارد كه اشعار ارزشمندي در آن است كه پيش اديبان جايگاه بلندي دارد...»
در بخش ابتدايي اثر حاضر شرح مختصري از احوالات حضرت آيت‌الله ميرزا ابوالقاسم نوري تهراني (1254ـ 1198) عنوان شده و بياني اجمالي در مهمترين اثر ماندگار ايشان «مطارح الانظار» به ميان آمده است. شيخ آقابزرگ تهراني در «طبقات اعلام الشيعه» از اين شخصيت والامقام مي‌نويسد: «ميرزا ابوالقاسم نوري تهراني كه به كلانتر ملقب شده است، به خاطر شهرت دايي او محمودخان كلانتر است كه در زمان ناصرالدين شاه قاجار كلانتر تهران بود و در سال قحطي او را به دار آويختند. حاج ميرزا ابوالقاسم از بزرگان علماي عصر خود بود. عاشق تحصيل علم بود و به داشتن تيزهوشي فراوان و استعداد زياد در ميان ديگران ممتاز شد، چنان كه از او نشانه‌هاي بلوغ جلوه‌گر بود. در تهران فقه و اصول را از شيخ جعفربن محمد كرمانشاهي فرا گرفت و در نجف در درس شيخ‌الطائفه انصاري مدتي دراز حاضر شد و روز به روز پيش رفت تا به اوج رسيد و يكي از اركان حوزه او گشت و از استوانه‌هاي اين مركز علمي گرديد و معتمد استادش و مقرر درس ايشان شد. مطارح‌الانظار حاصل كار اين عالم بزرگ از تقريرات درس استادش مي‌باشد تا آنجا كه شيخ به اجتهاد او در تعدادي از مجالس تصريح كرد. او پس از درس استاد، مطالب شيخ را براي گروهي از شاگردان استاد تقرير مي‌كرد. او در سال1277 به تهران بازگشت و به وظايف شرعي پرداخت. وي در تهران از بزرگان دين و رؤساي روحانيون و مرجع فتوا و تدريس و ديگر احكام بود. وي در مدرسه مروي تهران براي هفت سال به تدريس فقه و اصول پرداخت و از اعتلاي كلمه حق و تأييد مذهب و دين لحظه‌اي فروگذار ننمود. وي 56سال عمر كرد...»

اطلاعات


ارسال نظر
نام
ایمیل
متن
ارسال
تازه ها
پربازدید
مقالات مربرط
مقام علمی سید مصطفی که در ۲۷ سالگی به مقام اجتهاد رسید
آیا پیامبران ارث مالی از خود بر جای می نهند؟| ترجمه دکتر عبدالحسین طالعی
تقدير از يك پيشنهاد و توصيه‌هاي لازم | استاد دکتر احمد مهدوي‌دامغاني
از “موسوعة الامامة فی نصوص اهل السنة” رونمایی شد
درباره کتابخانه بزرگ علامه امینی در نجف اشرف
قرآن، كتاب عقل
قرآن، كتاب عقل
هجده محرم سالروز رحلت آیت الله مامقانی
امام حسين (ع) در اشعار ناصر خسرو |دكترمهدي محقق
«سید رضی» عالمی که سخنان امام علی(ع) را وارد خانه‌ها کرد
سالگشت رحلت حاج شيخ عباس قمى قدس‏ سره (م 1359)
قرآن منسوب به خط امام رضا(ع) در آستان قدس رضوی و تکمله‌های آن|مرتضی کریمی نیا
تجربه ای از زندگی طلبگی در نجف میان سالهای 1344 ـ 1353 ش|رسول جعفریان
«تاریخ نجف» منتشر شد
بيناترين به احوال رجال ايران
اعجاز حسین کَنتوری
ابن حزم و تشيع| حسن انصاری
زیارتگاه امام محمد دور؛ یادمان شیعی کهنی که به دست داعش از بین رفت|احمد خامه یار
روایت علیرضا رحیمیان از معلم راهنما در مکتب تربیتی دو استاد|عبدالحسین طالعی
کاتب نسخۀ رجال کشی کیست؟| سید حسن موسوی بروجردی
سیدمحمدتقی خوانساری (م هفتم ذوالحجه 1371)
معرفی کتاب «مرزبان ایمان و یقین»؛ خاطرات آیت‌الله العظمی حاج سید محمدتقی خوانساری(ره)
تحلیل واقعه غدیر از نظرگاه تاریخ، اخلاق، فرهنگ و رسانه
یادداشت منتشر نشده از محمدباقر بهبودی درباره امام زمان(عج)
درنگي در نهج‌البلاغه |سيدمحسن سيدين
رضا مختاری
دسترسی به متن کتابهای نرم افزار مکتبه اهل بیت علیهم السلام
عبد الحسین طالعی
جرعه ای از دریا جلد اول| مقالات آیت الله شبیری زنجانی
قربان مخدومی
ترجمه های صحیفۀ سجادیه به زبانهای غیر فارسی / سید امیر حسین اصغری
همایش بزرگداشت علامه سید هبة الدین شهرستانی در دانشگاه کوفه + تکمیلی
اجازه سید حسین موسوی خوانساری به میرزای قمی و تذکر یک اشتباه | محسن صادقی
نامۀ آية‏اللّه‏ العظمى مرعشى نجفى به استاد سعيد نفيسى / عبد الحسین طالعی
علی اکبر زمانی نژاد
یادداشتی به قلم آیت الله خویی درباره تشرف شیخ محمد شوشتری کوفی
آیت الله سید محمد نبوی عالم سرشناس دزفول دعوت حق را لبیک گفت
اسرار الصلاة شهيد ثانى رحمه‏الله | علی اکبر زمانی نژاد
فهرست نسخه های خطی کتابخانه مجلس شورای اسلامی 31 / از ابوالفضل حافظیان بابلی
احسان الله شكراللهی طالقانی
بازدید مقام معظم رهبری از غرفه موسسه کتاب شناسی شیعه در نمایشگاه مشکات
ابوالفضل حافظیان
مشروع ‏الموسوعة الكبيرة حول‏ التراث المكتوب للشيعة أوالوسيلة إلى تصانيف الشيعة
نامه هایی از و به مرحوم دکتر سید جعفر شهیدی / به مناسب سالروز درگذشت دکتر شهیدی
سندی منتشر نشده از آیت الله خویی در دفاع ازانقلاب اسلامی مربوط به 48 سال پیش
گزارشی از عملکرد 6 ماهه موسسه کتاب شناسی شیعه
تحقیق و انتشار نهج‌البلاغه از روی کُهَن‌ترین نسخه‌های موجود
به مناسبت در گذشت دکتر محمود فاضل
سندی نو یافته به خط مبارک شهید ثانی (ره) درباره خاندان شهید اول و علمای جبل عامل
رونمايي از جلد اول کتاب «اطلس تاریخ اسلام»
نمایش فایل های ویدئویی
ابتدای سایت | Back to top