کد مطلب: 4936
تاریخ درج مطلب: سه شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۶
راه راستی (بررسی و نقد باورهای زرتشتیان و باستان ستایان| سید حسن فاطمی
نویسنده‌ی کتاب «راه راستی» پس از هشت سال بحث و مناظره با زرتشتیان و باستان گرایان افراطی در سایت گفت و گو با زرتشتیان دست به تدوین این کتاب زده است. این اثر، منبعی مهم جهت آمادگی برای مناظره با زرتشتی ها به حساب می آید

فهرست مطالب کتاب در دوازده بخش سامان یافته است:

 

 

 

فهرست اجمالی

مقدّمه. 7

بخش اوّل: دین و دین‏داران. 11

بخش دوم: زرتشت.. 25

بخش سوم: اوستا 41

بخش چهارم: نمادها و آیین‌ها 69

بخش پنجم: نژادپرستی.. 91

بخش ششم: زن و ازدواج. 107

بخش هفتم: ایران باستان. 147

بخش هشتم: اسلام و ایران. 163

بخش نهم: برده و برده‌داری.. 225

بخش دهم: حیوانات.. 239

بخش یازدهم: مردگان. 259

بخش دوازدهم: گوناگون. 271

فهرست تفصیلی ۳۱۳

 

 

 

 

 

 

 

 

مقدّمه کتاب

دَستجِردوک روستایی کهن در جوار روستای حسن‏آباد جَرقویه ـ ۱۱۵ کیلومتری جنوب شرقی اصفهان ـ بود که با شهر شدن حسن‏آباد در سال ۱۳۷۳، به صورت یکی از محله ‏های آن در آمد. سال ۱۳۸۸ معنای واژه‌ی «دستجردوک» را با ارسال ایمیل، از یک زرتشتی جویا شدم. اظهار بی‏اطلاعی کرد. ضمن یک پیام نوشتم: «امیدوارم شما را در لباس اسلام ببینم». پیام‏ها پس از آن، صورت دینی گرفت. با اتمام بحث‏ها، آنها را در وبلاگ حسن ‏آباد جرقویه[1] گذاردم. افرادی از او دفاع کردند و من جواب می‏دادم. بحث به درازا کشید. برخی بازدیدکنندگان، راه ‏اندازی وبلاگی جداگانه ویژه‌ی بحث با زرتشتی‏ها را پیشنهاد دادند.

در تاریخ ۸/۷/۱۳۸۸ وبلاگی با عنوان گفت‏وگو با زرتشتیان[2] راه انداختم. دین زرتشتی با تاریخ ایران باستان گره خورده است. به مرور باستان‏ستاهای افراطی نیز در مباحثات شرکت جستند. حضور در کلاس‏های آشنایی با دین زرتشتی و ایران باستان را بر خود لازم دانستم. دوره‏ هایی را در دو موضوع فوق گذراندم. سال ۱۳۹۳ با راه‏ اندازی سایت گفت ‏وگو با زرتشتیان[3] نزدیک به همه‌ی مطالب وبلاگ را در سایت آوردم.

مناسب دانستم مطالب درخور چاپ را در کتاب پیش رو عرضه کنم. کتابی که نتیجه‌ی بیش از هفت سال بحث و گفت‏وگوست. به منظور خوش‏خوان‏تر شدن، محتوای کتاب به صورت پرسش و پاسخ و به دور از عبارت ‏پردازی‏های نامأنوس، به نگارش در آمده است.

کتاب در یک نگاه

مطالب کتاب در دوازده بخش سامان یافته است:

بخش اوّل: دین و دین‏داران ـ این بخش پاسخ‏گوی پرسش‏هایی در باره‌ی دین و اهل کتاب است. پرسش‏هایی که عمدتاً نسل جوان در حوزه‌ی دین مطرح می‏کنند.

بخش دوم: زرتشت ـ بخش دوم ابهام ‏های زیاد در مورد زرتشت را نشان داده است. عمده‌ی این ابهام‏ها قابل برطرف شدن نیست.

بخش سوم: اوستا ـ پس از شناساندن اوستا، دو قسمت از آن بیشتر مورد توجه قرار گرفته است: گات‏ها و وندیداد؛ زیرا زرتشتیان در حال حاضر تنها گات‏ها را برای زرتشت می‏دانند و باور دارند که بقیه‌ی اوستا، ساخته‌ی موبدان است. وندیداد در بردارنده‌ی قوانین اجرایی و احکام شرعی زرتشتیان در عصر ساسانیان است. وندیداد در واقع نمایانگر بخشی از تاریخ ایران باستان است.

بخش چهارم: نمادها و آیین‏ها ـ این قسمت پاسخ‏گوی پرسش‏ها در باره‌ی آتش، نور، فروهر، شعارِ اندیشه و گفتار و کردار نیک، نوروز و مهرگان است.

بخش پنجم: نژادپرستی ـ توجه افراطی به نژاد آریایی از ویژگی‏های بارز زرتشتیان و باستان‏گراهای افراطی است. به همین دلیل، یک بخش به نژادپرستی اختصاص یافت.

بخش ششم: زن و ازدواج ـ این قسمت نادرستی ادعای بهای زیاد دادن به زنان در ایران باستان و از سوی زرتشتیان را نشان داده است. بخش ششم به ازدواج با محارم میان زرتشتیان و ازدواج استقراضی نیز توجه کرده است.

بخش هفتم: ایران باستان ـ بطلان اعتقاد به مهد تمدن بودن ایران باستان را تبیین کرده است. این تصور که همه جای ایران گل و بلبل بوده، پنداری بی‏اساس بیش نیست.

بخش هشتم: اسلام و ایران ـ روابط متقابل اسلام و ایران، از جمله مباحث مهم در زرتشتی ‏پژوهی به شمار می‏رود. اسلامی که با ورود خود به ایران، بساط زرتشتی را از این کشور برچید. در این موضوع، راستی‏ها و ناراستی‏های فراوان در هم آمیخته ‏اند و کوشش بر بیان واقعیت‏ها تا حد امکان بوده است.

بخش نهم: برده و برده‏داری ـ این قسمت کتاب، از زوایای مختلف به برده و برده‏داری پرداخته و تبیین کرده که برده‏داری در ایران سابقه‏ای دیرین دارد و اسلام آورنده‌ی آن به ایران نیست.

بخش دهم: حیوانات ـ افراط و تفریط در برخورد با حیوانات، ویژگی منابع زرتشتی است. در مورد بعضی حیوانات تا حد نسل‏کشی پیش رفته‏اند و از طرف دیگر برای کشتن برخی حیوانات، مجازات‏هایی سنگین از جمله اعدام در نظر گرفته‏اند. بخش دهم این افراط و تفریط‏ها و نیز توجه اسلام به حیوانات را پیش رو قرار می‏دهد.

بخش یازدهم: مردگان ـ در گذشته زرتشتیان رفتارهایی خرافه‏آمیز با اموات داشته‏اند. نظر به فراوانی پرسش‏ها در این زمینه، یک بخش به آن اختصاص یافته است.

بخش دوازدهم: گوناگون ـ پرسش‏هایی دیگر نیز در مورد زرتشتیان و ایران باستان مطرح است که در بخش‏های پیشین نمی‏گنجند. آن پرسش‏ها در اینجا مطرح شده‏اند.

یادآوری

یک. هدف اصلی، نشان دادن پاره‏ای از راستی‏ها و ناراستی‏هاست در قالب مباحث علمی. آنچه تقدیم می‏شود، نتیجه‌ی پژوهش ‏هایم تا امروز است. در صورتی که متوجه اشتباهی در محتوای کتاب شوم، در سایت اعلام خواهم کرد و در چاپ‏های بعدی اصلاح خواهد شد. منتظر نظریات خوانندگان گرامی هستم.

دو. آوردن سخنان صاحب‏نظران معاصر و کسانی که در سال‏های اخیر زندگی می‏کردند، به‏ عنوان سند و مدرک ادعاها نیست؛ بلکه بیان آنها برای تأیید چیزی است که به آن رسیده ‏ام. به عبارت دیگر هدف آن است که نشان دهم، آنچه ارائه می‏گردد، تنها سخن نویسنده‌ی این کتاب نیست.

سه. مراد از «اسلام» در این کتاب، تشیع است و کاری با دیگر فرق اسلامی ندارم.

چهار. تلاش بر این بوده این کتاب برای ناآشنایان با دین زرتشتی نیز سودمند باشد و لذا از مطرح کردن پرسش‏های ساده‏ای چون «دخمه چیست؟» و «کتاب آسمانی زرتشتی‏ها چیست؟» خودداری نشده است.

پنج. نباید طرح این مباحث را به حساب ایجاد دشمنی و تفرقه ‏افکنی گذارد. باید زرتشتیان محترم در ایران، آزادانه در چارچوب قانون و بدون هیچ‏گونه مزاحمت زندگی کنند و بتوانند به امور دینی خود بپردازند.

همه‌ی ما باید در راه سربلندی ایران بکوشیم. امید که مباحث مطرح در این کتاب، مفید افتد.

 

قم ـ سید حسن فاطمی (موحد)

اردیبهشت 139۶

 

 

فهرست تفصیلی

مقدّمه. 7

بخش اوّل: دین و دین‏داران

همه‌ی ادیان برای پرستش خدا آمده‏اند؛ پس بحث بر سر ترجیح یک دین بر دیگری، چه ضرورت دارد؟. 13

آیا «دین آبا و اجدادی» ملاکی درست برای انتخاب دین است؟. 13

با داشتن عقل چه نیازی به دین است؟. 14

آیا آسان‏تر بودن، می‏تواند ملاک برتری یک دین باشد؟. 15

دین موروثی، خوب است یا بد؟. 16

معصومان: در مورد رعایت حقوق دین‏داران (اهل کتاب) چه سفارش‏هایی کرده ‏اند؟. 16

معصومان: در عمل چگونه حقوق دین‏داران را رعایت می‏کردند؟. 18

اگر شخصی از اهل کتاب، چیزی را وقف فقیران کرد، آیا می‏توان فقیران مسلمان را هم دخالت داد؟. 22

آیا احکامی اسلامی به نفع اهل کتاب و به ضرر مسلمانان هست؟. 23

آیا دین زرتشتی از ادیان الهی به حساب می ‏آید؟. 23

بخش دوم: زرتشت

زرتشت در چه تاریخی تولد یافت؟. 27

ناآگاهی از تاریخ تولد زرتشت چه ایرادی دارد؟. 27

مگر تاریخ تولد پیامبران دیگر معلوم است که از معلوم نبودن تاریخ تولد زرتشت ایراد گرفته می‏شود؟. 27

آیا زرتشتیان جهان، روی یک تاریخ تولد برای زرتشت، اتفاق نظر دارند؟. 28

از کجا ششم فروردین سال‏روز تولد زرتشت است؟. 30

آگاهی از زندگی زرتشت و به عبارت دیگر آگاهی از خواب و خوراک و پوشاک او چه فایده دارد؟. 30

آیا زرتشت ایرانی بود؟. 31

آیا زرتشت تنها پیامبر ایرانی بود؟. 33

از چه جهات در مورد زرتشت ابهام وجود دارد؟. 34

آیا تفسیر بندها در عصای زرتشت قابل قبول است؟. 36

آیا همه چیز اسلام از زرتشت است؟. 37

آیا همه‌ی دانشمندان وجود زرتشت را پذیرفته‏اند؟. 38

آرامگاه منسوب به امام علی۷ در شهر مزارشریف افغانستان، آیا به زرتشت تعلق دارد؟. 39

بخش سوم: اوستا

کتاب آسمانی زرتشتیان در عصر حاضر چیست؟. 43

حجم اوستا در گذشته چه اندازه بوده و امروزه چقدر است؟. 43

آیا همیشه کتاب آسمانی در اختیار زرتشتی‏ها بوده است؟. 44

گات‏ها چیست؟. 46

گات‏ها چند صفحه است؟. 46

آیا گات‏ها به صورت کامل به ما رسیده و ممکن نیست که بخش‏هایی از آن افتاده باشد؟. 46

آیا انتساب گات‏ها به زرتشت قابل اثبات است؟. 48

دلیل زرتشتی‏ها برای تحریف نشدن گات‏ها چیست؟. 49

آیا ترجمه‏ای قابل اعتماد از گات‏ها وجود دارد؟. 53

قدیمی‏ترین نسخه‌ی موجود از گات‏ها به چه سالی باز می‏گردد؟. 53

با توجه به اینکه محتوای کتاب مهم است نه نویسنده‌ی آن، چه لزومی دارد از نویسنده‌ی گات‏ها بحث شود؟. 54

آیا با اکتفا به گات‏ها، نیازهای دینی برآورده می‏شود؟. 55

با توجه به کمبود یا نبود منبع معتبر زرتشتی، زرتشتیان برای انجام دادن آداب دینی... 55

آیا از بین رفتن کتاب‏های زرتشتیان، نشانه‌ی اعتبار گفته‏ هایشان است؟. 57

آیا تصمیمات انجمن موبدان مشروعیت دارد؟. 58

وندیداد چیست؟. 59

آیا وندیداد روش‏های بهداشتی را سفارش کرده؟. 59

استفاده از ادرار گاو ـ که وندیداد سفارش کرده ـ آیا طبق امکانات آن دوران، برای ضدعفونی... 60

آیا ادرار گاو در نظر زرتشتیان مانند ادرار شتر در اسلام نیست؟. 61

تفاوت ملاک برتری در قرآن و اوستا چیست؟. 63

قدیمی‏ترین نسخه‌ی قرآن چند قرن بعد از ارتحال حضرت محمد۹ نوشته شده است؟. 65

آیا سلمان فارسی قرآن را به پیامبر یاد نداد؟. 66

بخش چهارم: نمادها و آیین‌ها

آیا ساخت آتشگاه به دستور زرتشت بوده یا پیش از او هم آتشگاه می‏ساختند؟. 71

چرا آتش در نظر زرتشتی‏ها این همه قداست یافته است؟. 72

مگر آتش آلوده می‏شود که زرتشتی‏ها این همه نگران آلودگی آن هستند؟. 73

تفاوت آتش و کعبه چیست؟. 74

آیا از نظر اسلام، خداوند همان نور نیست؟. 75

آتشکده و آتشگاه چه تفاوتی با هم دارند؟. 77

آیا نگاره‏های کهن فْرَوَهَر با تفسیر زرتشتیان همخوانی دارد؟. 77

آیا در بناهای حکومت زرتشتی ساسانی و نیز در آتشگاه‏های کهن، نقش فْرَوَهَر حک شده است؟. 78

آیا فْرَوَهَر بر درفش کاویانی نقش بسته بوده؟. 81

آیا از میان صاحب‏نظران زرتشتی، کسی هست که قائل به بی‏ربطی فروهر به دین زرتشتی باشد؟. 81

شعار زرتشتیان (اندیشه نیک، گفتار نیک، کردار نیک) چقدر ارزش و اهمیت دارد؟. 82

آیا اسلام به «اندیشه و گفتار و کردار نیک» سفارش کرده است؟. 83

آیا شعار «اندیشه و گفتار و کردار نیک» را دین زرتشتی آورده است؟. 84

آیا عید نوروز به زرتشتی‏ها مربوط است؟. 85

آیا جشن مهرگان را زرتشتیان بنیاد نهاده‏ اند؟. 85

آیا رسوم کهن زرتشتی در زمان ما قابل اجراست؟. 85

آیا می‏توان زرتشتی‏ها را به دلیل پاره‏ای آداب و احکام دینی‏اشان، سرزنش کرد؟. 85

آیا زرتشتی‏ها در حال حاضر همچنان به آداب دینی خود پایبندند؟. 86

جلوگیری ولی فقیه از اجرای برخی احکام اسلامی یا وضع قوانین بی‏سابقه در اسلام ... 89

بخش پنجم: نژادپرستی

آیا زرتشتی‏ها از نژادپرستی به عنوان ابزار تبلیغاتی استفاده می‏کنند؟. 93

آیا امروزه می‏توان افرادی را از نژاد آریایی دانست؟. 93

آیا آریایی‏ها کهن‏ترین نژاد ایرانی هستند؟. 95

با فرض امکان تشخیص نژادها، آیا درخواست اخراج نژادهای مهاجر به ایران... 97

آیا در زمان ما، زرتشتیان به صورت رسمی و علنی رفتار نژادپرستانه دارند؟. 97

آیا در کتاب‏های کهن زرتشتی می‏توان نژادپرستی را نشان داد؟. 98

چگونه می‏توان نژادپرست نبودن اسلام را نشان داد؟. 99

آیا از آیه‌ی (هیچ پیامبری را نفرستادیم مگر به زبان قومش) به‏دست نمی ‏آید که اسلام... 102

زادگاه دین نشر دهندگان اندیشه‌ی «اسلام برای غیر ایرانیان» کجاست و چه هدفی را دنبال می‏کنند؟. 103

چرا استعمارگران توجه به ملیت و نژاد را در کشورهای دیگر ترویج می‏کنند؟. 103

حد و مرز علاقه به نژاد و میهن چقدر است؟. 103

آیا احترام به سادات و امتیاز قائل شدن برای آنها، نژادپرستی نیست؟. 104

بخش ششم: زن و ازدواج

آیا از نظر اوستا، دختر و پسر برابرند؟. 109

آیا تحقیر زن در تاریخ ایران باستان و در کتاب‏های زرتشتیان دیده می‏شود؟. 110

آیا برای ازدواج دختران زرتشتی، اجازه‌ی ولی او شرط بوده است؟. 112

زنان زرتشتی هنگام حیض، چه احکام و آدابی را باید رعایت می‏کردند؟. 112

آیا احکام دشوار حیض، برای رعایت امور بهداشتی بوده است؟. 114

اسلام و زرتشتیان، چه کفاره و مجازاتی را برای آمیزش با همسر در حال حیض در نظر گرفته ‏اند؟. 114

آیا زرتشتی‏ها نوزاد را پس از زایمان، از مادر جدا می‏کردند؟. 115

آیا چند همسری در عصر ساسانیان و میان زرتشتیان بوده است؟. 115

صیغه میان زرتشیان و در اسلام چه تفاوتی با هم دارند؟. 116

آیا در ایران باستان، با مرده ازدواج می‏کردند؟. 117

آیا ارث دختر و پسر میان زرتشتی‏ها برابر است؟. 117

خویدوده یعنی چه؟. 117

در مورد ازدواج زرتشتی‏ها با محارم، چه مدارکی را می‏توان نشان داد؟. 121

آیا اوستا ازدواج با محارم را تأیید کرده است؟. 125

آیا شاهان ساسانی با محارم خود ازدواج کرده ‏اند؟. 127

آیا منابع اسلامی در مورد ازدواج زرتشتی‏ها با محارم، سخن گفته‏ اند؟. 127

آیا قرآن کریم به ازدواج زرتشتیان با محارم اشاره کرده است؟. 130

آیا صاحب‏نظران ازدواج زرتشتیان با محارم را تأیید کرده‏اند؟. 133

آیا صرفاً ازدواج با محارم میان زرتشتیان رواج داشته یا اینکه آن را مقدس نیز می‏دانستند؟. 135

چه مجازاتی در انتظار کسی بود که مانع ازدواج با محارم می‏شد؟. 137

چرا ازدواج با محارم صورت می‏گرفت؟. 137

آیا ازدواج با محارم جزء دین زرتشتی بوده یا اینکه از تحریفاتِ راه ‏یافته در این دین است؟. 138

آیا در این زمان زرتشتی‏ها ازدواج با محارم دارند؟. 138

ازدواج استقراضی چیست؟. 139

آیا نام‏گذاری ازدواج استقراضی درست است؟. 141

در کدام کتاب کهن زرتشتی سخن از ازدواج استقراضی شده است؟. 141

نظر اسلام در مورد ازدواج استقراضی چیست؟. 143

آیا ازدواج استقراضی همان صیغه در اسلام نیست؟. 143

آیا نسبت دادن ازدواج استقراضی و ازدواج با محارم و امثال آنها به زرتشتی‏ها توهین به حساب نمی ‏آید؟. 144

بسیاری از احکامی که به عنوان ایراد به زرتشتی‏ها مطرح می‏شود، از تحریفات است... 144

بخش هفتم: ایران باستان

چرا برخی در تلاشند ایران باستان را دورانی طلایی و بسیار مترقی معرفی کنند؟. 149

چه فرق است میان انتخاب رئیس حکومت در ایران باستان و حکومت اسلامی؟. 149

آیا اعلام جانشینی امام علی۷ از سوی پیامبر اسلام۹ برای این نبود که پیامبر پسر نداشت؟... 151

آیا ازدواج با محارم میان هخامنشیان بوده است؟. 152

آیا مدرکی از پیش از میلاد مسیح۷ در مورد ازدواج با محارم وجود دارد؟. 152

آیا هخامنشیان در پرداخت دستمزدها عدالت را رعایت می‏کردند؟. 153

آیا پادشاهان ایران، رفتاری مشابه فتح ایران از سوی مسلمانان، نداشته‏ اند؟. 154

آیا کمبوجیه قاتل برادرش بود؟ چرا؟. 154

آیا مدرکی در مورد رفتارهای ظالمانه‌ی داریوش در دست است؟. 155

آیا در مورد انوشیروان و عصر حکومت او می‏توان نمونه ‏هایی از ظلم را نشان داد؟. 156

آیا حدیثی که انوشیروان را عادل خوانده، معتبر است و می‏توان او را عادل دانست؟. 157

آیا در میان پادشاهان ایران باستان، اظهار ارادت و علاقه به پیامبر اسلام۹ دیده می‏شود؟. 158

ایران قبل از ورود اسلام از نظر علمی در چه وضعیتی بود؟. 158

آیا دانشگاه جندی‏شاپور نشانه‌ی عظمت علمی ایران باستان نیست؟. 161

بخش هشتم: اسلام و ایران

آیا در ایران باستان به ظهور پیامبر اسلام۹ خبر داده بودند؟. 165

آیا زرتشتیان آمدن پیامبر اسلام۹ را پیشگویی کرده بودند؟. 166

آیا امام حسن۷ و امام حسین۷ در جنگ اعراب با ایران حضور داشتند؟. 167

آیا عرب‏ها صد میلیون زن و بچه و مرد ایرانی را به بردگی گرفتند؟. 168

آیا جزیه عامل فشار به زرتشتیان برای گرویدن به اسلام بود؟. 169

آیا مهاجرت پارسیان به هند به دلیل ستم مسلمانان بود؟. 170

پس از ورود اسلام، چرا شورش‏های پراکنده در ایران صورت می‏گرفت؟. 171

آیا به محض شکست ساسانیان به وسیله‌ی اعراب، ایرانی‏ها مسلمان شدند؟. 173

آیا آنان که قائلند ایرانیان به اجبار اسلام را پذیرفتند، به ملت خود توهین نمی‏کنند؟. 173

آیا صاحب‏نظران، اسلام آوردن اختیاری ایرانیان را تأیید کرده‏ اند؟. 175

آیا اسلام اجباری نشانه‌ی ناحق بودن اسلام است؟. 181

اگر اسلام به ایران نمی‏ آمد آیا دین زرتشتی همچنان تداوم می‏ یافت؟. 181

آیا سخن ابن خلدون در مورد کتاب‏سوزی مسلمانان در ایران قابل قبول است؟. 182

آیا مسلمانان کتاب‏های خوارزم را به آتش کشیدند؟. 184

چرا بیشتر اوستا پس از ورود اسلام به ایران، از بین رفت؟. 185

چه شد که در ایران، اسلام جای دین زرتشتی را گرفت و جمعیت زرتشتی رو به افول نهاد؟. 186

در میان ایرانیان برجسته، چه افرادی از دین زرتشتی به اسلام گرویدند؟. 191

ایرانی‏ها چه خدماتی به اسلام کرده‏اند؟. 195

ایرانیان در نشر اسلام در دنیا چه نقشی داشتند؟. 199

اسلام چه خدماتی به ایران داشته است؟. 204

آیا قرآن از ایرانی‏ها تجلیل و تمجید کرده است؟. 207

واژه‌ی «مجوس» در متون اسلامی به چه معناست؟. 210

ایرانیان در احادیث چگونه معرفی شده‏اند؟. 210

آیا اسلام مانع ترقی و پیش‏رفت است؟. 211

کسی که می‏خواهد از ایران و ایرانی‏گری حمایت کند، چه کند؟. 214

فردوسی چه دین و مذهبی داشت؟. 215

آیا در شاهنامه شعری در فضیلت اهل بیت: به‏ویژه امام علی۷ وجود دارد؟. 217

آیا عطار نیشابوری، فردوسی را زرتشتی می‏دانست؟. 218

آیا فردوسی عرب‏ستیز و نژادپرست بود؟. 219

چه شعرهایی را به فردوسی نسبت می‏دهند اما در شاهنامه وجود ندارد؟. 220

شعرهای منسوب به فردوسی که در شاهنامه نیست آیا در بخش‏های مفقود آن نیست؟. 223

بخش نهم: برده و برده‌داری

آیا در عصر هخامنشی برده‏داری در ایران بوده است؟. 227

آیا پیش از اسلام در عصر ساسانی، میان زرتشتیان برده‏داری بوده است؟. 227

در عصر ساسانی یک انسان چگونه به بردگی در می‏آمد؟. 230

تفاوت برده‏داری در اسلام با برده‏داری میان زرتشتی‏ها و غرب چیست؟. 231

اسلام برای آزادسازی بردگان، چه تدبیری اندیشیده است؟. 233

آیا قرآن در مورد رفتار انسانی با بردگان و آزاد ساختن آنها سفارش کرده است؟. 235

اجازه‌ی اسلام به آمیزش با زنی که به اسارت در آمده (کنیز)، آیا به معنای اجازه به آمیزش با زنان... 236

آیا نبودن واژه‌ی برده در گات‏ها به معنای این نیست که برده‏داری مورد تأیید دین زرتشتی نیست؟. 237

بخش دهم: حیوانات

خْرَفْسْتْرَ یعنی چه؟. 241

زرتشتیان با حیوانات چگونه رفتار می‏کردند؟. 241

آیا توضیح موبد شهزادی در مورد فلسفه‌ی بها دادن به برخی حیوانات و کشتار برخی دیگر... 243

فرق کشتار حیوانات در عید قربان با کشتار حیوانات از سوی زرتشتی‏ها چیست؟. 245

آیا در منابع زرتشتی سخنی از قربانی گوسفند شده است؟. 245

آیا زرتشتی‏ها در زمان ما نیز قربانی می‏کنند؟. 246

برای اذیت و آزار سگ، چه مجازات‏هایی در اوستا مطرح است؟. 246

به جز مجازات‏ها برای کشتن و آزار دادن سگ، چه کارهای دیگر حکایت از قداست دادن افراطی... 249

از نظر زرتشتیان، اهمیت انسان بیشتر بوده است یا سگ؟. 249

اسلام چه برخوردی را با حیوانات سفارش کرده است؟. 251

چه حدیث‏هایی رعایت حقوق حیوانات و ترحم به آنها را سفارش کرده‏اند؟. 251

بخش یازدهم: مردگان

دخمه چیست؟. 261

از کجا خوراندن اجساد انسان به لاشخورها، به دلیل اعتقادی خرافی است؟. 261

با توجه به اینکه آب دهان لاشخورها، ویروس‏ها و میکروب‏ها در بدن اموات را از بین می‏برند... 262

چه فرق است بین اینکه بدن انسان، خوراک پرنده شود یا طعمه‌ی مار و عقرب در زیر خاک؟. 262

جسد انسان مرده، بی‏ارزش است؛ مثل ناخن و مو. چرا باز هم به آن حساسیت نشان دهیم؟. 262

آیا سگ‏دید کردن مرده برای این نبوده که سگ، زنده بودن شخص را تشخیص دهد؟. 262

امروزه زرتشتیان با امواتشان چه می‏کنند؟. 263

بهترین راه برای از بین بردن جنازه‌ی انسان چیست؟. 264

حکم اسلام و زرتشتیان هنگام تماس با مرده چیست؟. 265

شخص خطاکار در ارتباط با مردگان، چه مجازات‏هایی در انتظارش بود؟. 266

آیا گریه برای اموات، شایسته است؟. 268

آیا تأخیر ازدواج برای اموات، کاری شایسته است؟. 269

بخش دوازدهم: گوناگون

چگونه امام رضا۷ از زرتشتیان حمایت کرد؟. 273

آیا موبدان در عصر ساسانی به فساد کشیده شدند؟. 273

موقعیت مالی موبدان در گذشته، چگونه بود؟. 274

آیا زرتشتیان دو شهید داوطلب در جنگ با عراق داشتند؟. 276

توجیه زرتشتی‏ها برای حضور نیافتن داوطلبانه در جنگ با عراق چیست؟. 277

عامل اصلی در نقش داوطلبانه‌ی کم‏رنگ زرتشتی‏ها در جنگ ایران و عراق چیست؟. 278

آیا می‏توان زرتشتیان را موحد و یکتاپرست دانست؟. 279

آیا دینی که زرتشت آورد، ثنوی بود یا بعداً در اثر انحراف، ثنوی شدند؟. 282

چرا زرتشتیان برای زندگی در کشور آبا و اجدادی‏شان، باید به حکومت اسلامی جزیه بپردازند؟. 282

با توجه به کتاب‏های کهن زرتشتی، چه جرم‏هایی موجب اعدام بود؟. 283

زرتشتیان به چه روش‏هایی شکنجه و اعدام می‏کردند؟. 287

جمعیت زرتشتیان چقدر است؟. 289

آینده‌ی جمعیت زرتشتیان هند چقدر پیش‏بینی می‏شود؟. 290

آیا اهریمن همان شیطان است؟. 292

زرتشتیان با کسانی که از دین زرتشتی دست بر می‏داشتند (مرتدان)، چه می‏کردند؟. 292

چه فرق است بین کفاره‌ی گناهان از نظر اسلام و زرتشتیان؟. 294

چرا برخی به دین زرتشتی تمایل پیدا کرده‏اند؟. 296

منابع. 299

فهرست تفصیلی.. 313

 



[1]. www. hassanabad.parsiblog.com.

[2]. www.zartoshtimosalman.parsiblog.com.

[3]. www.raherasti.ir.


ارسال نظر
نام
ایمیل
متن
ارسال
تازه ها
پربازدید
مقالات مربرط
تفسـير متعاليـه| دکتر حسن بلخاري
سالگشت رحلت محمدباقر آقا نجفی اصفهانی
سالگشت رحلت ميرحامد حسين هندى قدس‏ سره (م 1306)
روایت ساخت کتابخانه «علامه میرداماد» از زبان آیت‌الله میردامادی
فقها و مكاتب فقهي درهند |سيدعلي محمدنقوي
آیت الله سید مرتضی فیروزآبادی، عالمی که دل های بسیاری را عاشق اهل بیت کرد
آيه ‏اللّه‏ سيد محمد تقى خوانسارى قدس‏ سره (م 1371)
ميرزا ابوالمعالى كلباسى اصفهانى قدس ‏سره (م 1315)
شيخ حسن كاشف الغطاء قدس‏ سره (م 1262)
تفسیر جامع و اجتهادی |حجت‌‌الاسلام والمسلمین حسین مستوفی
فقیه ماندگار و روشنایی بخش: ویژه سالگرد حضرت آیت الله العظمی خویی
حكيم الهي نگاهي از درون
قرآن، کتاب عقل / بخش پایانی
مقام علمی سید مصطفی که در ۲۷ سالگی به مقام اجتهاد رسید
آیا پیامبران ارث مالی از خود بر جای می نهند؟| ترجمه دکتر عبدالحسین طالعی
تقدير از يك پيشنهاد و توصيه‌هاي لازم | استاد دکتر احمد مهدوي‌دامغاني
از “موسوعة الامامة فی نصوص اهل السنة” رونمایی شد
درباره کتابخانه بزرگ علامه امینی در نجف اشرف
قرآن، كتاب عقل
قرآن، كتاب عقل
هجده محرم سالروز رحلت آیت الله مامقانی
امام حسين (ع) در اشعار ناصر خسرو |دكترمهدي محقق
«سید رضی» عالمی که سخنان امام علی(ع) را وارد خانه‌ها کرد
سالگشت رحلت حاج شيخ عباس قمى قدس‏ سره (م 1359)
قرآن منسوب به خط امام رضا(ع) در آستان قدس رضوی و تکمله‌های آن|مرتضی کریمی نیا
رضا مختاری
دسترسی به متن کتابهای نرم افزار مکتبه اهل بیت علیهم السلام
عبد الحسین طالعی
جرعه ای از دریا جلد اول| مقالات آیت الله شبیری زنجانی
قربان مخدومی
ترجمه های صحیفۀ سجادیه به زبانهای غیر فارسی / سید امیر حسین اصغری
همایش بزرگداشت علامه سید هبة الدین شهرستانی در دانشگاه کوفه + تکمیلی
اجازه سید حسین موسوی خوانساری به میرزای قمی و تذکر یک اشتباه | محسن صادقی
نامۀ آية‏اللّه‏ العظمى مرعشى نجفى به استاد سعيد نفيسى / عبد الحسین طالعی
علی اکبر زمانی نژاد
یادداشتی به قلم آیت الله خویی درباره تشرف شیخ محمد شوشتری کوفی
آیت الله سید محمد نبوی عالم سرشناس دزفول دعوت حق را لبیک گفت
اسرار الصلاة شهيد ثانى رحمه‏الله | علی اکبر زمانی نژاد
فهرست نسخه های خطی کتابخانه مجلس شورای اسلامی 31 / از ابوالفضل حافظیان بابلی
احسان الله شكراللهی طالقانی
بازدید مقام معظم رهبری از غرفه موسسه کتاب شناسی شیعه در نمایشگاه مشکات
ابوالفضل حافظیان
مشروع ‏الموسوعة الكبيرة حول‏ التراث المكتوب للشيعة أوالوسيلة إلى تصانيف الشيعة
نامه هایی از و به مرحوم دکتر سید جعفر شهیدی / به مناسب سالروز درگذشت دکتر شهیدی
سندی منتشر نشده از آیت الله خویی در دفاع ازانقلاب اسلامی مربوط به 48 سال پیش
گزارشی از عملکرد 6 ماهه موسسه کتاب شناسی شیعه
به مناسبت در گذشت دکتر محمود فاضل
تحقیق و انتشار نهج‌البلاغه از روی کُهَن‌ترین نسخه‌های موجود
سندی نو یافته به خط مبارک شهید ثانی (ره) درباره خاندان شهید اول و علمای جبل عامل
رونمايي از جلد اول کتاب «اطلس تاریخ اسلام»
نمایش فایل های ویدئویی
ابتدای سایت | Back to top