کد مطلب: 4922
تاریخ درج مطلب: یکشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۶
نگاهی به احوالات صاحب تفسیر «روان جاوید»
برجسته ترین اثر این عالم بزرگوار کتاب روان جاوید است که به زبان فارسی و در ۵ جلد چاپ گردیده است

فقیه ربانی و مفسر قرآنی آیت الله میرزا محمد ثقفی تهرانی از علمای معاصر و صاحب تفسیر روان جاوید است که رفتر زندگی اش به سال 1313 ق در تهران گشوده شد. پدرش حاج میرزا ابوالفضل تهرانی شاگرد مکتب حکیم متاله محمدرضا قمشه ای از مجتهدان و عارفان بلند پایه زمان خود بود.

دانش اندوزی

میرزا محمد در کودکی راه پدر را سرلوحه زندگی خود قرار داد و در پی تحصیل علوم ومعارف نورانی قرآن و عترت راه افتاد. در مرحله ابتدایی از علم استادانی چون آقا میرزا کوچک، آقا شیخ بزرگ و اخوان ساوجیان استفاده نمود و ادبیات، منطق و فقه و اصول را از آنان فراگرفت.

در سال 1341 قمری و زمان درخشش فقاهت حاج شیخ عبدالکریم در قم به این شهر مقدس سفر کرد و کرسی درس آن مرجع معظم را مغتنم شمرد و با اندوختن گوهرهای علمی ،خود را به قله بلند اجتهاد رسانید. رابطه اش با شیخ عبدالکریم فراتر از استاد و شاگردی، دوستانه و صمیمانه بود. افتخار دیگر ایشان همراهی با برجستگانی چون آیات عظام امام خمینی، گلپایگانی، اراکی، مرعشی نجفی، محمدتقی خوانساری و سید احمد خوانساری بود.

این جویای علم، همچنین نزد جامع منقول و معقول آیت الله رفیعی قزوینی، بخش هایی از اسفار اربعه و شرح منظومه را فرا گرفت و ایشان اجازه جامعی برای این شاگرد خود نوشته است که تذکره نویسان آن را در کتاب های خود آورده اند. از استادان دیگر ایشان آقا شیخ محمدرضا نجفی مسجدشاهی بود که میرزا محمد ثقفی در سطوح عالی فقه و اصول از ایشان بهره مند شد.

میرزا از نگاه دیگران

آیت الله مسجد جامعی در اجازه ای که برای شاگرد خود صادر نمود، ایشان را با عناوین، عالم فاضل کامل، عماد علمای اعلام، عمید فقیهان اهل بیت، ثقه الاسلام و مستنبط احکام می ستاید و به عنوان کسی که در شرف حسب و نسب جامعیت دارد، معرفی و تائید نموده است.

آیت الله آقا شیخ ابوالقاسم قمی از سوی آقای حائری مسئول امتحان مرتبه اجتهادی فضلای حوزه بوده ، پس از تائید اجتهاد میرزا محمدثقفی می نویسد: عالم عادل، فقیه کامل، جامع فضائل، مورد وثوق و معتمد میرزا محمد پس از تحمل رنج و زحمت به مقام اجتهاد و استباط رسید.

هجرت به تهران

آیت الله ثقفی پس از هفت سال اقامت در شهر مقدس قم در سال 1348 ق به تهران بازگشت و با کوله باری از اندوخته های علمی و معنوی به تبلیغ دین و تلاش در جهت ارتقاء سطح معرفتی مردم جامعه پرداخت. ایشان در مدسه سپهسالار(شهید مطهری) در رشته فقه، اصول و معارف عقلی به تدریس و اقامه جماعت مشغول شد.

کتابخانه آن عالم ربانی به نسخه های نفیس از آثار علمای گذشته و نیز مکتوبات جد فاضلش حاج میرزا ابوالقاسم کلانتر و پدر فرزانه اش مزین بود که معظم له این کتابخانه با ارزش را به مدسه سپهسالار هدیه نموده است.

تالیفات

او دانشمندی صاحب قلم و دارای حسن سلیقه بوده و با روشی نیکو به تحریر و تالیف آثاری مفید و خواندنی در موضوعات فقه، اصول، تفسیر و فلسفه پرداخت. تعدادی از آثار ایشان به قرار زیر است:

غررالفوائد، کتاب نکاح، حاشیه بر کفایه الاصول، حاشیه بر مکاسب شیخ انصاری، حاشیه و شرح کشف المراد و دیوان اشعار .

روان جاوید

برجسته ترین اثر این عالم بزرگوار کتاب روان جاوید است که به زبان فارسی و در 5 جلد و با نثری روان و نیکو نوشته و تا بحال چندین بار تجدید چاپ گردیده است.

از حسن اتفاق این کتاب شریف در سال 1383 به پایان رسیده که با عنوان روان جاوید موافقت دارد به همین مناسبت مولف گرامی در شعری می گوید:

در شب عید غدیر     به فضل حیّ قدیر

روان جاوید شد    تمام و خرّم ضمیر

برای تاریخ آن     از آستان امیر

اشارتی خواستیم    بشارت آمدبگیر

عیدی خود را وگو    عاید عید غدیر

آیت الله حاج سید ابوالحسن رفیعی در تقریظ خود بر این تفسیر می نویسد:

در این اندیشه بودم که چه خوب است تفسیر جامعی به فارسی بر قرآن کریم نوشته شود تا چند سال قبل که جلد اول و دوم روان جاوید را دیدم که مطبوع شده پس از مطالعه آن را چنان یافتم که می خواستم با آن مزایا و محسنات که می پنداشتم، الحق رواست که از شجره علم و حکمت چنین ثمره طیبه بارز گردد و از دودمان تقوا و مکرمت چنین اثر بزرگ ظاهر گردد.

فضائل اخلاقی

زهد و اخلاق در رفتار و گفتارش تجلی داشت. از طریق عبادت و ارتباط معنوی و طهارت باطنی به کمالات روحی نائل گردید. با آن همه کمالات معنوی و مرتبت علمی خاضع و فروتن بود. مورد احترام و تکریم مردم جامعه و علمای بزرگ بود. سعه صدر و تحمل پذیرش نظرات دیگران در او نمایان بود.

از لغو پرهیزمی کرد و عفت کلام را رعایت می نمود. با وجود آنکه می توانست از امکانات رفاهی مناسبی برخوردار باشد ولی ساده زیستی را پیشه کرده بود و به کم اکتفا می کرد.

روح توسل و توکل در شخصیت ایشان برجسته بود. در مدت هفت سال اقامت خود در قم با بزرگانی از جمله مرحوم امام و سیدصادق لواسانی مراوده داشت. در محافل عمومی از امام خمینی به عنوان فردی متدین و نجیب و باسواد و زرنگ یاد می کرد.

 کوچ به سرای جاوید

عاقبت صاحب تفسیر روان جاوید پس از سال ها مجاهدت در راه ساختن نفس خود و نیز اشاعه فرهنگ دینی در جامعه و تربیت طلاب فاضل و فرزندان فرهیخته در سال 1364 قمری به سوی سرای جاوید کوچ کرد. پیکر مطهر آن مرحوم پس از تشییع باشکوه در تهران به ارض قدس رضوی منتقل و در جوار بارگاه مطهر حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام مدفون شد

منبع: گلشن ابرار، ج 4 .


عبدالحسین طالعی
5/22/2017 11:01:15 AM
پاسخ
با سپاس. فوت ایشان 1364 شمسی بود نه قمری. لطفا تصحیح فرمایید.
نام
ایمیل
متن
ارسال
ارسال نظر
نام
ایمیل
متن
ارسال
تازه ها
پربازدید
مقالات مربرط
مقام علمی سید مصطفی که در ۲۷ سالگی به مقام اجتهاد رسید
آیا پیامبران ارث مالی از خود بر جای می نهند؟| ترجمه دکتر عبدالحسین طالعی
تقدير از يك پيشنهاد و توصيه‌هاي لازم | استاد دکتر احمد مهدوي‌دامغاني
از “موسوعة الامامة فی نصوص اهل السنة” رونمایی شد
درباره کتابخانه بزرگ علامه امینی در نجف اشرف
قرآن، كتاب عقل
قرآن، كتاب عقل
هجده محرم سالروز رحلت آیت الله مامقانی
امام حسين (ع) در اشعار ناصر خسرو |دكترمهدي محقق
«سید رضی» عالمی که سخنان امام علی(ع) را وارد خانه‌ها کرد
سالگشت رحلت حاج شيخ عباس قمى قدس‏ سره (م 1359)
قرآن منسوب به خط امام رضا(ع) در آستان قدس رضوی و تکمله‌های آن|مرتضی کریمی نیا
تجربه ای از زندگی طلبگی در نجف میان سالهای 1344 ـ 1353 ش|رسول جعفریان
«تاریخ نجف» منتشر شد
بيناترين به احوال رجال ايران
اعجاز حسین کَنتوری
ابن حزم و تشيع| حسن انصاری
زیارتگاه امام محمد دور؛ یادمان شیعی کهنی که به دست داعش از بین رفت|احمد خامه یار
روایت علیرضا رحیمیان از معلم راهنما در مکتب تربیتی دو استاد|عبدالحسین طالعی
کاتب نسخۀ رجال کشی کیست؟| سید حسن موسوی بروجردی
سیدمحمدتقی خوانساری (م هفتم ذوالحجه 1371)
معرفی کتاب «مرزبان ایمان و یقین»؛ خاطرات آیت‌الله العظمی حاج سید محمدتقی خوانساری(ره)
تحلیل واقعه غدیر از نظرگاه تاریخ، اخلاق، فرهنگ و رسانه
یادداشت منتشر نشده از محمدباقر بهبودی درباره امام زمان(عج)
درنگي در نهج‌البلاغه |سيدمحسن سيدين
رضا مختاری
دسترسی به متن کتابهای نرم افزار مکتبه اهل بیت علیهم السلام
عبد الحسین طالعی
جرعه ای از دریا جلد اول| مقالات آیت الله شبیری زنجانی
قربان مخدومی
ترجمه های صحیفۀ سجادیه به زبانهای غیر فارسی / سید امیر حسین اصغری
همایش بزرگداشت علامه سید هبة الدین شهرستانی در دانشگاه کوفه + تکمیلی
اجازه سید حسین موسوی خوانساری به میرزای قمی و تذکر یک اشتباه | محسن صادقی
نامۀ آية‏اللّه‏ العظمى مرعشى نجفى به استاد سعيد نفيسى / عبد الحسین طالعی
علی اکبر زمانی نژاد
یادداشتی به قلم آیت الله خویی درباره تشرف شیخ محمد شوشتری کوفی
آیت الله سید محمد نبوی عالم سرشناس دزفول دعوت حق را لبیک گفت
اسرار الصلاة شهيد ثانى رحمه‏الله | علی اکبر زمانی نژاد
فهرست نسخه های خطی کتابخانه مجلس شورای اسلامی 31 / از ابوالفضل حافظیان بابلی
احسان الله شكراللهی طالقانی
بازدید مقام معظم رهبری از غرفه موسسه کتاب شناسی شیعه در نمایشگاه مشکات
ابوالفضل حافظیان
مشروع ‏الموسوعة الكبيرة حول‏ التراث المكتوب للشيعة أوالوسيلة إلى تصانيف الشيعة
نامه هایی از و به مرحوم دکتر سید جعفر شهیدی / به مناسب سالروز درگذشت دکتر شهیدی
سندی منتشر نشده از آیت الله خویی در دفاع ازانقلاب اسلامی مربوط به 48 سال پیش
گزارشی از عملکرد 6 ماهه موسسه کتاب شناسی شیعه
تحقیق و انتشار نهج‌البلاغه از روی کُهَن‌ترین نسخه‌های موجود
به مناسبت در گذشت دکتر محمود فاضل
سندی نو یافته به خط مبارک شهید ثانی (ره) درباره خاندان شهید اول و علمای جبل عامل
رونمايي از جلد اول کتاب «اطلس تاریخ اسلام»
نمایش فایل های ویدئویی
ابتدای سایت | Back to top