کد مطلب: 4767
تاریخ درج مطلب: چهارشنبه ۱ دی ۱۳۹۵
خودنوشت آیت الله حاج غلامرضا فقيه خراسانى |عباسعلی مردی
نوشتار حاضر شرح مبسوط زندگی نامه شیخ غلامرضا خراسانی (1295 - 1338 ش ) است.

خودنوشت حاج غلامرضا فقيه خراسانى

عباسعلی مردی

چکیده:

نوشتار حاضر شرح مبسوط زندگی نامه شیخ غلامرضا خراسانی (1295 -  1338 ش ) است.

وی به سال 1309در مشهد به تحصيل در علوم صرف و نحو و بعد، علوم ادبيه، منطق و كلام پرداختند. سپس در سال 1314 به اصفهان عزیمت می کنند و براى تحصيل علم فقه و اصول در سال 1319 از اصفهان به نجف مشرف شده و به مدت پنج سال در آنجا اقامت گزیدند.

کلید واژه: فقیه خراسانی، غلامرضا؛ عالمان شیعه – قرن چهارده؛ مشهد – دانشمندان؛ اصفهان – دانشمندان.

 

اشاره: حضرت آیت الله حاج غلامرضا فقیه خراسانی(یزدی) در شعبان 1295 در مشهد دیده به جهان گشود. مقدمات وسطح را در آنجا و اصفهان و سپس حوزه علمیه نجف گذراند. آنگاه به یزد (سرزمین اجدادیش)هجرت کرد وتا پایان عمر در آنجا زیست و به تدریس و تبلیغ روزگار گذراند. مردم گرایی، انسان دوستی و مکارم اخلاق سه ویژگی برجسته و درخشنده وی بود. او سالها با مردم زیست و برای یاری آنها به صدها روستا رفت و هزاران کیلومتر را پیمود و حتی برای یاری دین و دستگیری مردم بارها خانه اش را فروخت.

سر انجام در تیر ماه 1338چشم به این جهان خاکدان بر بست و مردم دین یار استان یزد پیکرش را بیش از شصت کیلومتر تشییع کردند مشایعتی که چشم تاریخ فقط یکبار آن را مشاهده کرد.

شرح حال ایشان را میرزا محمد کاظمینی در کتاب تنديس پارسايى: نا نوشته هايي از زندگي و مكارم اخلاقي آيت الله حاج شيخ غلامرضا يزدي (فقيه خراساني) نوشته است.

این متن از کتاب هذا مفتاح علوم القرآن که در سال 1365ق / 1325ش در چاپخانۀ گلبهار کرمان چاپ شده انتخاب شده است.

 

 

 

بسم اللـه الرحمن الرحيم

الحمد لله والصلاة والسلام على محمد و آله الطاهرين

وبعد، تراب اقدم خدام شرع احمدى و طلاب علوم اسلامى غلامرضا خراسانى المولد، فرزند حاجى ابراهيم يزدى كوچه ببوكى، مدفون در صحن نو در جوار سلطان سرير ارتضاء على بن موسى الرضا - عليه و على آبائه و ابنائه آلاف التحية و الثناء - از براى خير خواهان خودشان ترجمه خود را خبر مى‏دهد:

 ولادت حقير در شعبان هزار و دويست و نودو پنج هجرى، و شروع در علم صرف و نحو در سنه 1309، و بعد تحصيل علوم ادبيه به قدر لازم؛

از براى فقه و اصول و مقدارى از منطق و كلام در مشهد نزد فضلاء و علماء آن زمان و مقدارى از سطوح كتب فقه و اصول به رفاقت با سيد سند آقاى آقا سيد حسن قوچانى - كه بعد از تحصيل رتبه عاليه فقاهت و اجتهاد مراجعت به قوچان نموده و با آقا نجفى در آن حدود معروف شدند - از راه يزد - در سنه  1314- به اصفهان رفتيم براى تحصيل علم فقه و اصول.

از علماء به قدر همت و توفيق تحصيل فقه و اصول نموده و در سنه 1319 از اصفهان به نجف مشرف شدم و بيشتر از پنج سال موفق به اقامه نجف نشدم و سبب مراجعت از عتبات و قلت اقامه اين شد كه بعد از تشرف به نجف و حضور محضر بزرگان از علماء آن عصر، از فقيه عصر خود آقاى حاجى ميرزا حسين ابن حاجى ميرزا خليل و فقيه اهل بيت سيد محمد كاظم طباطبائى يزدى و محقق طوسى آقاى آخوند ملا محمد كاظم و محقق طهرانى آقاى آقا شيخ هادى -قدس الله اسرارهم، و ساير علماء بزرگ حقير انس تام گرفتم به جامع علوم عقليه و نقليه آقاى شيخ محمد باقر شيرازى اصطهباناتى كه ايشان هم يكى از بزرگان علماء آن عصر بودند و ايشان به علت ضعف باصره مراجعت به شيراز را صلاح خود دانسته و حقير هم به متابعت ايشان به شيراز آمده و مزاجاً عليل شده و براى تغيير هوا و معالجه آمدم به وطن پدرم و مادرم مرا به آن تصميمى كه از زنان هست در وطن پدرى متأهل ساخت در سنه  1325 و والد مرا به مشهد طلبيد مشرف به مشهد شده از والد اجازه مراجعت به عتبات خواستم موفق نشدم و شيخ مرقوم در اثر كشاكش مشروطه و مستبد در شيراز مقتول شد قدس الله سره و حقير هم به واسطه گرفتارى عيال و علت مزاج مقيم يزد شدم و بعد از دو سال مبتلا شدم به تراخم و محروم از نتيجه گرفتن زحمتهاى مشهد و اصفهان و نجف ولابد به قدر قوه به تبليغ عامه در يزد و غير يزد در مسجد و غير آن پرداختم تا سنه 1361 و در اين مدت به واسطه علت چشم انسم به قرآن بود و بسيار از قرآن انوارى اضافه مى‏شد به زبان قدوى به برادران دينى مى‏رسانيدم و مختصر درس تفسير صافى هم مشغول بودم در شعبان سنه مرقومه از خدا خواستم توفيق تفسيرى به زبان مانوس اهل زمان خودم و به تشرف به آستانه امام هشتم g توسل جسته قدرى تخفيف يافت درد چشم ولى عوارض روح و جسم به قدرى مرا به تحليل برده كه در مدت چهار سال تقريباً يك مقدمه براى تفسير قرآن نوشتم نه به روش مفسرين عظام از اهل سنت و جماعت و از پيروان ائمه اثنى عشر D شكراللـه مساعيهم زيرا كه هر يك از آنها خدمت خود را اظهار داشته وبايد طالبين رجوع به تفاسير آنها نموده و حقوقشان محفوظ باشد ولى حقير وجه احتياج بشر به كتاب الهى را مقدمه قرار دادم و در مقدمه ثابت نمودم از وجدان هر صاحب وجدانى كه بشر در ميان تمام مخلوقات مخصوص است، به حاجت بى نهايت به سوى غناى بى نهايت، از اين جهت، خدا او را آفريده در دار اغيار كه هيچ يك اجزاء اين عالم با آدم مناسب نيست حتى جسم و روح آدمى دائماً اسباب زحمت او مى‏باشند و نيست در اين عالم از علوى و سفلى چيزيكه اين آدم محتاج به او نباشد پس با التفات به فقر و حاجت خودش مى‏داند كه هستى او از خودش نيست زيرا كه، نيستى مبدأ هستى نمى‏شود به صريح وجدان هر آدمى پس بايد مبدأ وجود او كسى باشد كه حقيقت بى نيازى و هستى و كمال است وآن ذات اقدس واجب الوجود است كه حقيقت هر خوبى و جمال است كه به علم و قدرت تمام خودش دوست داشته جود خود را با آفريدن آنچه لايق جود و كرم الهى است و همه را در جاى خودش آفريده و غير از آدمى هر مخلوقى به حدود وجودش قانع و شاكر است و مخلوقى كه هميشه محتاج باشد به همه چيز جز آدمى نشان نداريم كه هميشه به همه چيز محتاج است و اگر آدمى را نيافريده بود فياضيت خدا محدود بود و به آفريدن آدمى دوام افاضه را نشان داد پس بايد خلقت آدمى براى همين عالم پر زحمت و حاجت نباشد بلكه براى عالمى باشد كه تمامش غنا و عزت است و آن عالم آخرت است كه زوالى براى آن نيست و در قرآن خبر داده Pو ان الدار الاخرة لهى الحيوانO يعنى به تحقيق خانه آخرى آدمى حقيقت حيات و زندگى است كه ظل حيات و زندگى بى مانند الهى است پس بايد اولا در عالم تزاحم و تضاد آفريده شود و از خود و ديگران بسوزد تا از همه پناه برد به خالق بى نياز بنده نواز و از اين جهت در حكمت الهى لازم است كه راه رسيدن بغناء دائمى را به او نشان دهد يا با اينكه خودش را دانا كند به آنچه وسيله رسيدن به فيوضات دائميه الهيه است و يا به او نشان دهد كه عالم ربانى كيست و در اين مقدمه بيان شده كه آدمى علاوه بر احتياج او در خلقت به سوى خالق محتاج است در هدايت به سوى علم الهى در خير و شر و نفع و  ضرش به سوى راهنما يا اينكه خدا به آنها نشان داده كه باقى اولاد آدم به آن نشانها بدانند كه آن راهنمايان از جانب خداى داناى تواناي بی‌نياز بنده نواز مأمورند بدلالت آدميان به سوى علم خدا و آنها پيغمبرانند D وخاتم آنها وجود مقدس محمد مصطفى است r صاحب قرآن و از دنيا نرفت مگر بعد از آنكه وسائل هدايت طالبين هدايت تا قيامت معين نمود كه وسيله هدايت هر كه طالب هدايت باشد تا قيامت كتاب خداست و عترت و اهل بيت او و نيز در اين مقدمه بيان شده كه رسيدن به درجات قرب راهى ندارد مگر به تحمل شدايد وبلايا يا پيش از مرگ طبيعی يا بعد از آن ‏و بيان رحمت بودن خلقت شياطين جن و انس و عقل و جهل و از خدا خواستارم توفيق نظر كنندگان در اين مقدمه كه نظر به حقارت راقم نكنند بلكه نظر به وسعت رحمت الهى كنند كه قادر است به قلم اضعف طالبين علم جارى سازد آنچه وسيله هدايت بشر باشد به سوى توحيد و نبوت و عود به سوى عالم قرب الهى و فوز به درجات نعيم و خلاصى از دركات جهيم اللهم اهدنا من عندك وافض علينا من فضلك و انشر علينا من رحمتك وانزل علينا من بركاتك و ناميده شد اين مقدمه به مفتاح علوم القرآن الهيه پس كمال مناسبت دارد ذكر آيه شريفه در ميان آيات احكام روزه.

کتاب شیعه شماره 3 


ارسال نظر
نام
ایمیل
متن
ارسال
تازه ها
پربازدید
مقالات مربرط
بیست و چهارم جمادی الاولی سالگشت شهادت سیدمحمدباقر صدر (م 1400)
تأملی بر مفهوم «گفت‌وگو» در اندیشه و رفتار اجتماعی امام موسی صدر| محسن الویری
معرفی کتاب: سلمان فارسی، از سپاهان تا مدائن
حاکمیت سیاسی فقیهان از دیدگاه آخوند خراسانی
سوم جمادی الاولی سالگشت درگذشت آية الله سيد محمد حجت كوه‏كمرى قدس‏ سره (م 1372)
سید محمد فرزان ، ادیب منتقد
فهرست شيخ منتجب الدين
الفیض القدسي في ترجمة العلامة المجلسي | عباسعلی مردی
گونه‌شناسی آبراهامیان و رسول جعفریان از | رضا تاران
آیت الله حاج میرزا حسن آقا مجتهد تبریزی
دست نوشت های آیت الله مرعشی نجفی|علی اکبر صفری
روحانی هوشمندِ شیعه در دولت و سیاست عراق| هادی انصاری
حفظ التراث... أولى مراحل إحيائه | وسام السبع
يادي از يك مؤلف بزرگ رضوي
نگاهی به حواشی تقریرنویسی از دروس آیت‌الله‌العظمی وحید خراسانی|علی اشرف فتحی
گزارش شب زنده یاد سید جلال الدین آشتیانی|فرناز تبریزی
أَوْراق الذَّهَب أو المَعادِنُ الذَّهَبِیَّةُ اللُّجَیْنِیَّة فی المَحَاسِنِ الوَهَبِیَّةِ الحُسَیْنِیَّة اثر شایسته تقدیر
نهم جمادی الاولی سال 786 ق محمد بن مکی ( شهید اول ) به شهادت رسید
ترجمه کتاب یک جلدی الامام علی(ع) چگونه مفقود شد؟
چهارم جمادی الاولی سال 1372 ق علامه حیدرخان سردار کابلی به رحمت ایزدی پیوست
سوم جمادی الاولی 1337 ق آیت الله سید اسماعیل صدر به رحمت الهی پیوست
نقد ترجمۀ مطلع الأنوار |سید شجاعت حسین رضوی
نگاهی به زيست نامه و آثار ملا علی اکبر ایجی اصفهانی |مهدى سليمانى آشتيانى
ترجمه ای از کتاب الفيض القدسي | علی اکبر صفری
بیست و هفتم ربیع الثانی 1405 ق آیت الله حاج سید احمدخوانساری به رحمت الهی پیوست
رضا مختاری
دسترسی به متن کتابهای نرم افزار مکتبه اهل بیت علیهم السلام
عبد الحسین طالعی
قربان مخدومی
جرعه ای از دریا جلد اول| مقالات آیت الله شبیری زنجانی
همایش بزرگداشت علامه سید هبة الدین شهرستانی در دانشگاه کوفه + تکمیلی
اجازه سید حسین موسوی خوانساری به میرزای قمی و تذکر یک اشتباه | محسن صادقی
ترجمه های صحیفۀ سجادیه به زبانهای غیر فارسی / سید امیر حسین اصغری
نامۀ آية‏اللّه‏ العظمى مرعشى نجفى به استاد سعيد نفيسى / عبد الحسین طالعی
علی اکبر زمانی نژاد
آیت الله سید محمد نبوی عالم سرشناس دزفول دعوت حق را لبیک گفت
یادداشتی به قلم آیت الله خویی درباره تشرف شیخ محمد شوشتری کوفی
فهرست نسخه های خطی کتابخانه مجلس شورای اسلامی 31 / از ابوالفضل حافظیان بابلی
اسرار الصلاة شهيد ثانى رحمه‏الله | علی اکبر زمانی نژاد
احسان الله شكراللهی طالقانی
بازدید مقام معظم رهبری از غرفه موسسه کتاب شناسی شیعه در نمایشگاه مشکات
مشروع ‏الموسوعة الكبيرة حول‏ التراث المكتوب للشيعة أوالوسيلة إلى تصانيف الشيعة
ابوالفضل حافظیان
نامه هایی از و به مرحوم دکتر سید جعفر شهیدی / به مناسب سالروز درگذشت دکتر شهیدی
سندی منتشر نشده از آیت الله خویی در دفاع ازانقلاب اسلامی مربوط به 48 سال پیش
گزارشی از عملکرد 6 ماهه موسسه کتاب شناسی شیعه
تحقیق و انتشار نهج‌البلاغه از روی کُهَن‌ترین نسخه‌های موجود
به مناسبت در گذشت دکتر محمود فاضل
سندی نو یافته به خط مبارک شهید ثانی (ره) درباره خاندان شهید اول و علمای جبل عامل
رونمايي از جلد اول کتاب «اطلس تاریخ اسلام»
نمایش فایل های ویدئویی
ابتدای سایت | Back to top